Мене як читача обурили відповіді директора Українського центру оцінювання якості освіти Ігоря Лікарчука в інтерв’ю «Час записуватись на випускні іспити», що було надруковане в «УМ» від 16.11.2007.
«А якщо однаково, куди вступати: в агрономічний чи на філологічний, це нормальна ситуація?» — відповідає Лікарчук питанням на питання кореспондента щодо можливості сьогоднішніх одинадцятикласників вступати до різних вузів і на різні факультети. Вважаю, що це не наша з професором справа, якими критеріями користується абітурієнт, вибираючи ВНЗ. Крім того, навіть на близькі спеціальності вузи приймають різні іспити. Наприклад, для того, щоб вступити на хімічний факультет Донецького національного університету, потрібно складати математику, хімію і українську мову, а на біологічний того ж ВНЗ — хімію, біологію і українську мову. Перетин дисциплін — чотири. А тестування дитина може пройти лише з трьох предметів.
Дивно, що Міносвіти досі не розробило правила прийому до ВНЗ. Тобто спочатку ви записуєтесь на іспит, складаєте його, а потім дізнаєтеся, де приймуть ваші результати. Це, як мінімум, несерйозно. Не можна проводити такі соціальні експерименти.
То куди ж ми поспішаємо? Відповідь очевидна: якщо 60 гривень (стільки, за словами Лікарчука, коштує кожен тест) помножити на 530 тисяч учасників та ще й на три (бо кожен із випускників має право писати три тести), то виходить близько ста мільйонів бюджетних гривень. Є за чим бігти, нехтуючи правами та інтересами не тільки абітурієнтів, а й самих ВНЗ, та й держави у цілому.
Те, що відповіді на тести не стануть відомі комусь завчасно, теж викликає недовіру. Уявіть собі, що одночасно в кожному районі, місті треба забезпечити секретність тестових питань. Вистачить у міністерства наглядачів до кожного пункту тестування? А якщо ні — то хто дасть гарантію, що пакет відкрили безпосередньо перед тестуванням, а не раніше?
Питань, які вказують на неопробованість тестування в масштабах країни, безліч. Наприклад, що повинні будуть робити ті ВНЗ, до яких прийде, скажімо, однадві тисячі абітурієнтів із однаковим прохідним балом і захочуть усі вступити на якийсь певний факультет? За якими критеріями обирати? Хто перший встиг?
Куди подітися дітям, які з будьяких причин не отримали достатньої кількості балів, і, з точки зору міністерства, недостойні навчання? Може статися, що на вулиці опиняться десятки тисяч «недостойних». Чим вони будуть займатися? Шапки знімати?
Що робити тим абітурієнтам, які закінчували школу кілька років тому? Програми за цей час суттєво змінилися. Тепер у програму навчання в 11 класі включено питання, які входять до програм першого курсу ВНЗ. Тобто людина, яка не знає цих питань, може успішно вчитися у ВНЗ, але ризикує не скласти тестів.
Час іде. І ми можемо усі стати заручниками непродуманих дій.
Віктор ПАЛАМАРЧУК, доцент кафедри вищої математики
Донбаської державної машинобудівної академії
Краматорськ