Інший погляд: про воєнний альбом Андрія Котлярчука «Звільнена Київщина»
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
Х’ю Едмідс, Сандра Недвєтская, Юрій Вакуленко та Олексій Тізенгаузен на прес–зустрічі в Музеї російського мистецтва. (Фото Укрінформ.)
Сьогодні 12 полотен російських живописців і 3 ікони XVII століття, які аукціонний дім Chriestie’s на два дні привозив для огляду київським колекціонерам, залишають територію України — відлітають у Лондон. Там 26—28 листопада відбудуться торги з російського мистецтва.
Прев’ю, тобто попередній перегляд лотів, або передаукціонна виставка, для світових аукціонних домів, — справа звична, але в Україні така акція відбулася вперше. І приурочили її до 85–річчя Київського музею російського мистецтва. У понеділок музей запросив класичних музикантів, запасся шампанським, підключив ДАІ, щоб «розрулити» пробки з дорогих авто на вузенькій Терещенківській, і запросив чинних і потенційних колекціонерів (бізнесменів і політиків переважно) — прицінитися до шедеврів. Кажуть, разом із дамами цінителів набралося чоловік під 200, але всі вони просили, щоб вечір був без камер і диктофонів — наші колекціонери не люблять розголосу в пресі. З великим скрипом «розсекретили» Дмитра Табачника — серйозного колекціонера, але ж і гуманітарного віце–прем’єра — йому за службовими обов’язками належить бувати на таких заходах. Бізнес цей — доволі тихий, галасу довкола себе боїться чи не більше, ніж підробок, тому багато колекціонерів у світі теж не хочуть розголошувати свої покупки. «Ми двадцять років не знали, кому належить яйце фірми Фаберже, — каже голова Міжнародного російського департаменту Chriestie’s Олексій Тізенгаузен, — і зовсім недавно довідалися, що воно було власністю сім’ї Ротшильдів. Це право кожного власника утаємничити свої шедеври». Так само пан Тізенгаузен не сказав, з ким із українських експертів співпрацює Chriestie’s, хоча факт співпраці підтверджує.
Х’ю Едмідс, голова правління Chriestie’s у Лондоні, сказав: «Ми приїжджаємо туди, де хороша економіка, де хороший ринок, щоб дати можливість людям купувати красиві речі. Ми приїхали вперше, але плануємо і надалі працювати в Україні. Наступного разу, думаю, привеземо старих майстрів». Дорогим в усіх сенсах гостям у понеділок показали картину Наталі Гончарової «Лілії у вазі» 1905 року, стартова ціна якої 1 млн. 400 тис. доларів, — найдорожчий лот, прекрасну роботу Бориса Григор’єва «Арлот із Марселя» 1923 року (цінова «виделка» — 1 200 000 —1 600 000 $), 4 невеликі картини Івана Похітонова, роботу Костянтина Сомова, який останнім часом шалено зріс у ціні, «Подорожній на відпочинку», драматичний пейзаж Івана Шухаєва «Фінське село», одну роботу з серії подорожніх замальовок Олександра Яковлева в Африці і салонний портрет молодої жінки з кошиком винограду Івана Хруцького, якого голова Міжнародного російського департаменту Chriestie’s Олексій Тізенгаузен чомусь уперто називав українським художником. Російські ікони XVII століття невідомих іконописців у Лондоні підуть за меншою ціною, ніж живописні полотна, — стартова ціна від 70 до 240 тисяч доларів. Загалом на російських торгах у кінці листопада буде значно більше лотів — самих тільки православних ікон з Росії і Греції припасено 220 штук, плюс картини, плюс декоративно–вжиткове мистецтво. В останній категорії найцінніший у матеріальному еквіваленті лот — яйце «Ротшильдівське», зроблене в 1902 році майстром Михайлом Перхіним із фірми Фаберже. Цей золотий шедевр із 156 діамантами, 205 дрібними перлинами, емаллю, сріблом, що стартуватиме на аукціоні з позначки 12 мільйонів доларів, до Києва не привезли — демонстрували тільки на плакаті. Хто з українських багатіїв і що пригледів, звісно, таємниця: ніякий продавець мистецтва такої інформації не розголошує.
Дводенне ознайомлення українських ВІПів із російським мистецтвом із аукціону Chriestie’s — справа недешева. За словами директора російського музею Юрія Вакуленка, мова йде про кілька десятків тисяч доларів. Але мода на російське мистецтво у світі ширшає і міцніє. «4 роки тому перший аукціон російського мистецтва у Лондоні приніс 4 млн. фунтів, а останній, який відбувся в листопаді минулого року, — 28 млн. фунтів стерлінгів. Я думаю, ці показники зростатимуть і надалі», — коментує ситуацію на світовому ринку мистецтва пан Тізенгаузен.
Про справи російського малярства на українському ринку «УМ» поговорила з директором Київського музею російського мистецтва Юрієм Вакуленком. «Насправді наш ринок доволі означений, — каже пан Юрій. — Значні роботи зрідка залишають своїх власників. У Києві антикваріат дуже «помолодшав», тому що зараз предметом торгів на наших аукціонах, яких стало дуже багато тільки цього року в Києві з’явилося чотири нові аукціони) стають речі 70—80—90–х років. І, до речі, ціни немалі. А найголовніше, що їх зростання значно перевищує зростання цін на хрестоматійних художників — Шишкіна, Айвазовського. Роботи Глущенка, Шишка, Цвєткової в процентному відношенні зростають значно швидше, ніж класиків. Дуже цікава тенденція — у нас українці збирають українців, росіяни збирають російських художників. За рівнем зацікавленості колекціонерів понад 50% у нас займає українське мистецтво, близько 40% — російське і 10% — західне. Значимих речей у приватних руках десь 5%, решта — в музейних колекціях. Адже у нас і колекціонерів не так багато — мільйонерів і мільярдерів в Україні значно більше, ніж збирачів мистецтва».
Учора «пригоститися» аукціонним живописом за спеціальними запрошеннями мали змогу галеристи, мистецтвознавці, музейники, куратори та деякі бізнесмени. Як не крути, елітарне мистецтво...
Попередній воєнний альбом Андрія Котлярчука «Добровольці. >>
У місті Парк-Сіті американського штату Юта в день відкриття кінофестивалю Sundance 23 січня відбудеться світова прем’єра другого повнометражного фільму українського режисера Мстислава Чернова «2000 метрів до Андріївки». >>
До основної конкурсної програми 75-го Берлінського міжнародного кінофестивалю вперше за 25 років відібрали стрічку української режисерки: цьогоріч - це фільм Катерини Горностай "Стрічка часу". >>
Створену Кременецько-Почаївским державним історико-архітектурним заповідником за дорученням Міністерства культури та стратегічних комунікацій інвентаризаційну комісію - не допустили до роботи представники Свято-Успенської Почаївської лаври. >>
Список із 25 об’єктів світу, що потребують збереження оприлюднив Всесвітній фонд пам’яток (World Monuments Fund, WMF). Серед об'єктів, що увійшли до переліку на 2025 рік – столичний Будинок вчителя, турецьке місто Антак'я, історична міська структура Гази та Місяць. >>
«Я зрозумів, що мушу бути українофілом – це я зрозумів цілком свідомо. І от я жадібно ухопився за українство. Кожнісіньку вільну від «офіційних занять» часину я присвячував Україні. Перша ознака національності є мова – я й нею найперше заклопотався», - писав Агатангел Кримський. >>