76-й — поза конкуренцією!

01.11.2007

Коли турецькі війська наблизилися до іракського кордону та взяли на приціл місцевих курдів, українські водії одразу ж відчули цей факт на своїх кишенях. Світова ціна нафти дійшла до позначки 93 долари за барель, а на вітчизняних автозаправках ціни одразу ж підстрибнули на п’ять відсотків.

Саме цими причинами пояснює нинішнє подорожчання бензину міністр палива та енергетики Юрій Бойко. Прем’єр­міністр стурбований — пальне зростає в ціні, і кінця цьому процесу не видно. «Єдиним виходом є модернізація нафтопереробного комплексу, зменшення вартості виробництва нафтопродуктів на ринку», — розвів руками Віктор Янукович. Паливний міністр додав до цього переліку ще й інтервенції, які держава здійснює на ринку. «Якби не це, український водій платив би два долари за літр, як його німецький чи французький колега», — заявив пан Бойко.

Міністр категорично заявив експертам, які пов’язують таке подорожчання з подіями навколо Кременчуцького нафтопереробного заводу: нічого спільного немає! Мовляв, український ринок не аж такий чутливий до подібних корпоративних скандалів. «Жодного впливу ситуація на «Укртатнафті» на цінову ситуацію на ринку високооктанових бензинів і дизельного пального на сьогодні не здійснює», — запевнив Бойко. І навів свої розрахунки: запаси нафтопродуктів у країні становлять близько 460 тисяч тонн, іншими словами, на 185 тисяч тонн більше, ніж торік. Тобто запас цілком достатній, аби всі споживачі почували себе, мов біля бездонної бочки пального.

Утім міністр палива та енергетики закликав якнайшвидше погасити конфлікт. При цьому навів просто вбивчий аргумент: «Це неприпустимо для нашої країни — ми мусимо захистити російських акціонерів».

Як відомо, з 1 січня наступного року починають діяти нові стандарти бензину. Водії іномарок уже через два місяці зможуть залити у бак свого авто «бензин автомобільний підвищеної якості» та такої ж якості дизельне пальне. Для тих, хто буває на Заході і користується хорошим європейським пальним, пояснили — наші бензин та солярка будуть не гіршими. Тобто нові вітчизняні стандарти «підвищеної якості» уніфікували з вимогами «Євро­3» і «Євро­4».

Утім звичний 95й, 92й та навіть 76й у нас продаватимуть і надалі. Щонайменше до першого дня 2011 року, коли нові стандарти «Євро» стануть обов’язковими.

Найболючіше питання — «Скільки коштуватиме у нашій державі європейське пальне» — наразі залишається без відповіді. За словами Юрія Бойка, ціна на нього не зміниться. «Адже жодної додаткової модернізації здійснювати не доведеться, — заявив міністр. — Ідеться тільки про зміну технологічної схеми. Підприємства у цьому зацікавлені». Втім, виготовляти євробензин зможуть тільки два вітчизняні нафтопереробні заводи: «Лінік» та «Лукойл­Одеський НПЗ», які є власністю іноземного капіталу. Саме цей факт дає підстави експертам для деякого песимізму: процес модернізації та конкуренція будуть не такими безхмарними, як вважає нинішній паливний міністр.