Знову Щедрик. У Києві — нова виставка в рік 150-ліття з дня народження Олександра Кошиця

10.12.2025
Знову Щедрик. У Києві — нова виставка в рік 150-ліття з дня народження Олександра Кошиця

Афіша 1919 року. (Фото з fb-сторінки Tania Ruda.)

Музей історії міста Києва спільно з Інститутом Леонтовича презентували виставковий проєкт «Різдвяний політ «Щедрика».
 
Це простір, де історія, мистецтво та культурна пам’ять створюють цілісну різдвяну оповідь.
 
Бо композиція лунала світом від імені України навіть у часи втрати державності. Нині, через понад 100 років виконання в різних країнах світу, допомагає зводити мости взаєморозуміння і культурної дипломатії.
 
Постаті композитора Миколи Леонтовича та диригента Олександра Кошиця постають у виставці провідниками цієї мелодіїї до міжнародного визнання.
 
Нагадаємо, що нині весь мистецький світ відзначає 150 років з дня народження композитора, диригента, культурного дипломата України Олександра Кошиця.
 
Саме завдяки Українській республіканській капелі під його керівництвом у 1922 році «Щедрик» уперше пролунав у Карнеґі-холі й став частиною світової різдвяної традиції.
 
Одним із найцінніших експонатів виставки є оригінал листа Симона Петлюри Олександру Кошицю 1922 року, що вперше на тривалий час демонструється широкому загалу. 
 
«Ідея проєкту «Різдвяний політ «Щедрика» полягає у тому, щоб розкрити таємниці цієї української мелодії з легендарних чотирьох нот — показати її глибину та багатошаровість і підсвітити величезні культурні пласти, що передували її появі. Водночас це виставка про силу та важливість української культури, що — як і сто років тому — залишається нашим голосом у світі», — сказала генеральна директорка Музею історії міста Києва Вікторія Муха. 
 
Одним з головних партнерів організаторів проєкту є Національна бібліотека України імені Володимира Вернадського. Відділ музичних фондів Інституту книгознавства НБУВ передав для експонування в музеї раритетні екземпляри фондів: видання «Олександр Кошиць, Пісні України: 18 пісень з нотами на 4 голоси, із текстами українським, німецьким, чеським.
 
В аранжуванні п. Кошиця, диригента Української Національної Капели» 1920 р., «Концерти Української республіканської капели, Канти і псалми. Комплект голосів» 1918-1919 рр., «Колядки та щедрівки, в обробці К. Стеценка, М. Леонтовича та В. Ступницького» 1918 р., «Кошиць О. Збірник українських колядок, Для мішаного хору», «Леонтович М. Три народні пісні» 1918 р., «Кошиць О. Збірник українських пісень» 1916-1917 рр., а також фотографії того часу, ноти окремих пісень, лібрето, програми концертів, афіші концертів колективу Олександра Кошиця в Києві, в Європі та на американському континенті, зокрема у США та Мексиці. 
 
Експозиція виставки побудована як подорож у шести тематичних просторах — починаючи від дохристиянського «Голосу Сонця», переходячи до символічної «Печери Різдва», далі розгортається у залах, що відтворюють київське мистецьке середовище й історико-політичний контекст початку ХХ століття, і завершується сюжетами про гастролі капели Олександра Кошиця та формування світової історії Carol of the Bells. Виставка знайомить зі «Щедриком» як з глобальним культурним феноменом: від архаїчних обрядових співів до світового різдвяного хіта Carol of the Bells.