Україна має запис, що доводить: Іран від самого початку знав, що український літак МАУ збила ракета і іранській стороні це було відомо на момент збиття.
Про це сказав в інтерв'ю президент Володимир Зеленськог телеканалу "1+1"
Президент у своєму інтерв'ю прокоментував запис перемовин диспетчерської аеропорту Тегерана та другого пілота літака іранської компанії "Асеман Ейрлайнз", оприлюднений в ефірі "1+1" ввечері 2 лютого. На записі людина за штурвалом іранського лайнеру бачила і пуск ракети, і вибух.
"Зараз ми маємо ще один запис. Чому я кажу "ще один", тому що у Мережі з’явилось відео з невідомих акаунтів, на якому видно збиття чогось чимось. Спочатку було так. А зараз наші фахівці мають запис, який ми ще тоді без доступу до диспетчерської і без чорних скриньок отримали, який повністю співпадає з відео, яке було у Мережі",- сказав він.
"Це запис диспетчерської Тегерана з літаком Ірану, який йшов тоді на посадку. Наш літак злетів, а о 6:30 повинен на посадку був іти іранський літак. Він все це бачив і екіпаж почав розмовляти з диспетчером. Там все чути – він каже, що "мені здається, що летить ракета", він це говорить і перською, і англійською мовами, там все зафіксовано".
"Дійсно це доводить, що іранська сторона знала від самого початку, що наш літак збила ракета, це їм було відомо вже на момент збиття. Після цього пострілу іранський диспетчер виходить на зв’язок з нашим літаком дуже багато разів, але там тиша".
Коментуючи момент запису, де диспетчер розмовляє з пілотом іранського літаку, пілот запитує "З нами все в порядку?" і диспетчер відповідає "З вами все в порядку", Зеленський зазначив: "Може бути версія, що – "Ти не переймайся, у вас буде все в порядку".
"Може бути і інша версія, тому що диспетчер дуже багато разів виходить на зв’язок з нашим літаком. Я думаю, що він розумів, що був вибух, але через що, думаю, в той час, він міг не розуміти. Може він говорив – "Ми можемо сідати", може йшлось і про це....Спеціалісти будуть розслідувати цей запис крок за кроком", - додав Зеленський.
"Ми з вами розуміємо, що від самого початку версія, яку розповсюджували іранські медіа, спецслужби, іранське міністерство оборони, від початку вони тиснули на те, що це може бути технічна помилка нашого літака, що вони змінили курс тощо. Це всі чули. Ми знали, що цього не може бути. Я про це говорив, може, не так відкрито".
Зеленський додав, що українські фахівці, які прибули до Тегерану після катастрофи літака, нікуди не мали доступу.
"Вони не могли знайти багато частин літака – не було кабіни, не було сидінь. А за сидіннями в таких випадках часто можна встановити, чи це був вибух, оскільки частинки, деталі від пристрою застрягають у м’якій обшивці. Це могла бути ракета або щось могло бути занесене в літак..."Комісія нам сказала, що є проблема з частинами літаку. Як я вже говорив, не було кабіни, сидінь, а також одного крила. І в тій частині літака, де не було крила, було зрозуміло, що був якийсь вибух – за кольором того боку літака, де не було крила. Всю цю інформацію ми одразу отримали від наших експертів",- повідомив президент.
За словами Зеленського, на президента Ірану почали "тиснути".
"Я особисто здійснив два дзвінки. Дзвінки були з прем’єр-міністром Канади, зі Сполученими Штатами – вони всі телефонували в Іран і тиснули. І передавали нам інформацію, яка підтверджувала нашу: вибух був через збиття літака іранською ракетою", - повідомив Зеленський.
"Також у нас не було доступ до диспетчерської, що дуже важливо. Потім нам надали цей доступ. Наші фахівці потім мені повідомили – нічого немає, жодних записів, геть нічого. Вони виходили на зв’язок з літаком, але нічого немає. Ми їм казали, що так не може бути, адже паралельно мають вестись якісь записи".
Глава держави зазначив, що українським фахівцям поставили задачу - "знайти хоч якісь записи і паралельно почали тиснути на Іран, щоб вони віддали нам "чорні скриньки".
"Коли ми зрозуміли, що вони не хочуть передавати нам "чорні скриньки", стало зрозуміло, що треба дотиснути, щоб вони визнали збиття ракетою. І паралельно, коли наша група вже мала певні докази, потім знайшлись сидіння, знайшлась кабіна, потім знайшлось крило – все знайшли. І стало очевидно - був вибух".
Як повідомляла УМ, СБУ розслідує катастрофу літака МАУ в Ірані за трьома статтями .
Раніше повідомлялося, що Україна отримала доступ до чорних скриньок літака МАУ, який розбився під Тегераном, та записів диспетчерів з центру управління польотами аеропорту іранської столиці.
Нагадаємо, раніше представник влади Ірану заявив, що розслідування авіакатастрофи літака МАУ може зайняти від одного до двох років. Також повідомлялося, що Тегеран має намір самостійно отримати дані самописців, що може зайняти до двох місяців.
В аеропорту "Бориспіль" 19 січня відбулася церемонія вшанування пам’яті загиблих унаслідок катастрофи літака компанії "Міжнародні авіалінії України" в Тегерані.
В енергетиці в Ірані кризова ситуація — через це в країні закривають школи та держпідприємства. Причиною цього стали атаки з боку Ізраїля та багаторічні санкції — і це попри те, що Іран має один із найбільших запасів природного газу та сирої нафти у світі. >>
Про контроль над південним містом Дараа заявили сирійські повстанці - вони також знесли там пам'ятник колишньому президенту Сирії Хафезу аль-Асаду, батьку Башара Асада. >>