Рожевий карлик: За Плутоном відкрили найвіддаленішу планету Сонячної системи

19:14, 22.12.2018
Рожевий карлик: За Плутоном відкрили найвіддаленішу планету Сонячної системи

"Рожевий карлик" в уяві художника (фото: Carnegie Institution for Science)

Група астрономів зі США, які працювали з телескопом на гавайському вулкані Мауна-Кеа, повідомили про відкриття найдальшого небесного тіла з усіх, що коли-небудь спостерігалися в Сонячній системі.

Об'єкт 2018 VG18 отримав назву Farout (Далекий) і розташований на відстані 120 астрономічних одиниць від Сонця - це втричі дальше, ніж Плутон. Йому потрібно близько тисячі років, щоб зробити один оберт навколо Сонця. Як відомо, одна а.о. дорівнює відстані від Землі до Сонця і становить 149,5 мільйона кілометрів.

Новий транснептуновий об'єкт знайшли Скотт Шеппард з Інституту Карнегі, Девід Толен із Гавайського університету і Чед Трухільо з університету Арізони, які займаються пошуком віддалених від центру Сонячної системи об'єктів.

Таємнича Планета Х - дев'ята планета Сонячної системи, передбачена астрономами Майклом Брауном і Костянтином Батигіним на основі даних про орбіти семи раніше відомих транснептунових об'єктів.

У 2015 році, після того як астрономи знайшли схожі аномалії в орбітах відразу декількох транснептунових об'єктів, було зроблено припущення, що вони викликані гравітаційним впливом невідомого великого небесного тіла.

Розрахунки показали, що маса об'єкта повинна перевищувати масу Землі в десять разів і перебувати на відстані від 200 до 600-1200 астрономічних одиниць. Учені вважають, що один оберт навколо Сонця згадана планета здійснює за 15 тисяч років, і частково тому вона досі не попалася в об'єктиви телескопів.

Під час своїх пошуків учені відкрили попереднього рекордсмена за віддаленістю від Сонця - об'єкт 2015 TG387. Його знайшли напередодні Хеллоуїна, а первинне позначення об'єкта містило букви TG, тому карликову планету прозвали The Goblin.

Зазначимо, що параметри орбіти Гобліна не суперечать теорії про дев'яту планету, висунутій Брауном і Батигіним.

Тепер учені знайшли новий об'єкт, який зараз знаходиться ще дальше від Землі, ніж Гоблін. Перші знімки 2018 VG18 року були зроблені 10 листопада на восьмиметровому японському телескопі Subaru, розташованому на вершині гори Мауна-Кеа на Гаваях.

Спостереження в телескоп Магеллана підтвердили, що відстань до 2018 VG18 становить близько 120 астрономічних одиниць, що зробило його першим об'єктом Сонячної системи, який спостерігається за межами позначки у 100 астрономічних одиниць.

"Усе, що ми поки знаємо про 2018 VG18, - це його величезна відстань від Сонця, приблизний діаметр і колір. Оскільки він так далеко, то й обертається навколо зірки дуже повільно: один оберт займає близько тисячі років", - пояснив Девід Толен, астроном із Гавайського університету.

Астрономи визначили колір Далекого - "рожевий". Імовірно, його форма сферична, а діаметр становить близько 500 кілометрів.

Відкриття 2018 VG18, на думку науковців, зміцнить позиції гіпотези про Планету Х і наблизить астрономів до її виявлення.

"Це дуже круто - це розширює Сонячну систему, робить її величезною", - кажуть астрономи.

Нагадаємо, раніше NASA знайшли компонент ДНК, який доводить так звану теорію панспермії, тобто космогенну гіпотезу про походження життя.