Слова рятували. Максиму Рильському й іншим митцям доводилося підлаштовуватися до вимог радянської системи
Відомо, що, аби врятуватися від сталінських репресій, Павло Тичина написав вірш «Партія веде». >>
«Марлені» від режисера Олега Матієва. (Фото Сергія ГАВРИШКЕВИЧА надане Театром)
У залі Ігоря Славінського київського Театру на Подолі 21-22 жовтня представлять прем’єру камерної вистави «Марлені». Чим вона може зацікавити глядачів?
Режисер Ігор Матіїв звернувся до цікавої п’єси сучасного німецького автора Теа Дорна «Марлені» і зробив чудовий творчий подарунок провідним актрисам Театру на Подолі Аллі Сергійко та Ірині Грищенко, запропонувавши зіграти ролі помітних зірок ХХ століття – акторок Марлен Дітрих (1901 -1992) та Лені Ріфеншталь (1902- 2003), яка ще була й спортсменкою та кінорежисеркою та запам’яталася тісними дружніми відносинами з Адольфом Гітлером.
Нагадаємо, Лені Ріфеншталь за фільми, передусім «Тріумф волі» і «Перемога віри», звинувачували у прославлянні забороненої після Другої світової війни ідеології націонал-соціалізму.
В основі п’єси покладена історія, якої ніколи не було. Це фантасмагорія драматурга! За сюжетом, це зустріч 91-літньої кінодіви Марлен Дітріх (цю роль харизматично грає Алла Сергійко) та 90-річної кінорежисерки Лені Ріфеншталь (цей образ переконливо створила Ірина Грищенко). Кожна з цих жінок залишила свій слід, мала свою правду, переконання та власні стосунки з історією...

Театрали зі стажем можуть пригадати резонансну постановку п‘єси «Мерлені» Анною Александрович, яка була показана кілька років тому у Національному Центрі театрального мистецтва імені Леся Курбаса, де головні ролі виконали Галина Стефанова (Дітріх) і Валерія Чайковська (Ріфеншталь), а також виставу «МарЛені», яка прикрашала афішу Чернігівського обласного музично-драматичного театру ім. Т. Шевченка (режисер Андрій Бакіров, а образи Марлен і Лені зіграли Світлана Бойко та Оксана Гребенюк).
Нині глядачі мають змогу познайомитись з новою версією твору Теа Дорна, яка переосмислена самобутнім режисером Олегом Матієвим. Нагадаємо, він є талановитим учнем знаного театрального майстра Едуарда Митницького (світла пам‘ять митцю!), з успіхом працював у різних колективах, зокрема, у Київському музично-драматичному театрі ім. П. Саксаганського (м. Біла Церква Київ. обл.), Івано-Франківському національному театрі ім. І. Франка (обидва – 2008), Черкаському українському театрі ім. Т. Шевченка (2009). У 2010–2014 був режисером Донецького національного українського музично-драматичного театру.
Окупація і прихід «днр» змінили життя митця. Він змушений був виїхати.
У столичному Театрі на Подолі можна побачити такі аншлагові постановки Олега Матієва: «Мати» (нині назва «7'Я» Карела Чапека), «Вільні стосунки» Даріо Фо, Франка Раме, «За двома зайцями» (Оксани Прибіш за Михайлом Старицьким та Іваном Нечуєм-Левицьким - сучасна інтерпретація відомої історії), «Імітація» за «Для домашнього огнища» Івана Франка, «Ножиці» Пола Портнера ( інтерактивний детектив, де глядачі самі обирають вбивцю).
У виставі «Марлені» режисер, через героїнь вистави, показує два різних підходи до життя, до старості й смерті, мистецтва, до міжособистісних відносин. Це різні акценти на події, які відбувалися, або могли відбуватися.
У сценічному дійстві досить явна тема фемінізму, проте передбачає декілька опозиційних інтерпретацій. На початку вистави демонструються уривки з кінострічок фрау Ріфеншталь.
У постановці піднімаються етичні питання: шльондра чи вільна у рішеннях та реалізації своїх бажань жінка? Бути матір'ю без дитини чи не бути матір'ю в принципі?

Це немов сповідь-поєдинок двох видатних жінок минулого століття, який обертається безкомпромісним пошуком відповіді на вічні питання – що є злом і що є добром у нашому світі. В якусь мить у глядачів навіть виникає відчуття, що через димову завісу, розсіюються образи цих антиподів. І вже немає ні Марлен, ні Лені. А перед нами акторки розповіли спільну історію про «Марлені», як одне ціле і як два різні ракурси на одну жінку…
Постановку Театру на Подолі можна назвати бенефісом на двох акторок. Художницею з костюмів виступила Світлана Заікіна.
Тетяна ПОЛІЩУК
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Акторка Наталія Сумська у сотий раз зіграє "Незрівнянну".
Відомо, що, аби врятуватися від сталінських репресій, Павло Тичина написав вірш «Партія веде». >>
«Моя найстрашніша книжка», — сказала в інтерв’ю для «Суспільного» Марія Матіос про свій новий роман «Жінці можна довіряти» (К.: А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2025). >>
У Київській опері відбулася прем’єра нового балету «Жізель». >>
Перша леді України Олена Зеленська взяла участь у підписанні меморандуму про впровадження українського аудіогіда в Музеї історії та культури Середньовіччя Клюні (Париж) та декларації щодо запровадження україномовних аудіогідів іще в 14 музеях, які входять до Paris Musées. >>
Знайдену у вересні в паризькому особняку картину фламандського живописця Пітера Пауля Рубенса «Христос на хресті», продали на аукціоні у Версалі за €2,3 мільйона. >>
28 листопада день пам'яті Миколи Бідняка - українського художника зі світовим ім'ям, живописця, графіка, іконописця (1930-2000). >>