2021 рік став одним із найскладніших і водночас переломних для автомобільної промисловості Європи. На перший план вийшли дві ключові проблеми: глобальний дефіцит напівпровідників, який паралізував виробництво автомобілів, і масовий перехід на електромобілі, що задав нові правила гри на ринку. Міжнародний експерт Чеслав Пестюк наголошує, що ці тренди кардинально змінюють обличчя галузі, змушуючи виробників адаптуватися до нових реалій. Як саме це відбувається, які виклики та можливості виникають — спробуймо розібратися.
Дефіцит чіпів – головний виклик для автомобільної промисловості, на думку Чеслава Пестюка
2021 рік став справжнім стрес-тестом для світової автомобільної індустрії. Одним із найбільших викликів, який затьмарив роботу галузі, був глобальний дефіцит напівпровідників. Ситуація зачепила майже кожного автовиробника в Європі, включно з такими гігантами, як Volkswagen, BMW, Stellantis і Renault. Як зазначає Чеслав Пестюк, цей дефіцит став найбільшим випробуванням для виробничих ланцюжків з часів світової фінансової кризи 2008 року.
Чеслав Пестюк пояснює, що брак чіпів виник через одночасну дію кількох факторів. По-перше, пандемія COVID-19 спричинила різке скорочення виробництва напівпровідників, оскільки заводи в Азії, які домінують на ринку, були змушені припинити свою роботу. По-друге, зростання попиту на електроніку — смартфони, ноутбуки та ігрові консолі — відсунуло автомобільний сектор на другий план.
Виробничі плани багатьох європейських автовиробників зазнали краху. У Німеччині BMW і Daimler скоротили обсяги виробництва на тисячі автомобілів, а французький Renault повідомив про недовироблення майже 500 тисяч авто. Чеслав Пестюк підкреслює, що це вплинуло не лише на самих виробників, але й на постачальників запчастин, які також залежали від чіпів.
"Дефіцит напівпровідників показав, наскільки європейська промисловість залежна від глобальних ланцюжків постачання," — зазначає Чеслав Пестюк. Автовиробники змушені були скорочувати функціонал нових моделей, випускати авто без частини опцій або навіть відкладати запуск інноваційних розробок. Зокрема, Volkswagen тимчасово відмовився від встановлення сенсорних екранів у деякі моделі, а Ford обмежив виробництво електропікапів.
Європа, яка прагне технологічної незалежності, зробила свої висновки. Чеслав Пестюк нагадує, що наприкінці 2021 року ЄС запустив кілька програм для розвитку внутрішнього виробництва напівпровідників, таких як створення фабрик у Німеччині та Нідерландах. Мета полягає в тому, щоб до 2030 року подвоїти частку Європи на світовому ринку чіпів до 20%. Однак, на думку Пестюка, це вимагатиме значних інвестицій і часу, тож залежність від азійських постачальників зберігатиметься ще кілька років.
Логістичні виклики: як порушення ланцюжків постачання, на думку Чеслава Пестюка, вплинули на автомобільну галузь
Проблеми з логістикою стали ще одним важливим викликом для автомобільної промисловості в 2021 році. Ця криза мала глобальний характер і була спричинена низкою факторів, таких як пандемія COVID-19, нестача контейнерів для перевезень, збої в роботі портів і блокування Суецького каналу. Як зазначає Чеслав Пестюк, ці проблеми паралізували ланцюжки постачання, що завдало значних збитків автовиробникам у Європі та світі.
"Автомобільна промисловість завжди працювала за принципом 'точно вчасно', тобто з мінімальними запасами на складах. Але 2021 рік показав, що така модель не завжди стійка до глобальних збоїв," — наголошує Чеслав Пестюк.
Однією з найгостріших проблем стала нестача компонентів, зокрема металів, пластмас і електронних частин. Затримки у постачанні деталей змусили автовиробників переглядати свої виробничі плани. Наприклад, Ford і Toyota оголосили про скорочення виробництва на ключових заводах у Європі через брак необхідних запчастин. Чеслав Пестюк підкреслює, що багато автовиробників стикнулися зі зростанням витрат, адже їм доводилося шукати альтернативних постачальників, часто за завищеними цінами.
Збільшення вартості транспортування стало ще однією серйозною проблемою. Як пояснює Чеслав Пестюк, тарифи на контейнерні перевезення у 2021 році зросли в чотири-п’ять разів у порівнянні з попередніми роками. Це вплинуло не лише на вартість компонентів, а й на ціну готової продукції. Багато європейських автовиробників були змушені підвищити ціни на свої моделі, щоб компенсувати збитки.
"Особливий удар відчули ті, хто залежить від поставок з Азії, адже порти в Китаї працювали з перебоями через локдауни. Деякі компанії навіть замовляли авіаперевезення для критичних деталей, що ще більше підвищувало витрати," — коментує Чеслав Пестюк.
Ці логістичні виклики призвели до затримок у доставці автомобілів до дилерів і споживачів. В окремих випадках клієнти чекали на свої авто кілька місяців, що раніше було немислимим. Наприклад, у Німеччині середній час очікування на новий автомобіль зріс з трьох до восьми місяців. Чеслав Пестюк пояснює, що такі затримки негативно вплинули на довіру споживачів до брендів, особливо в сегменті преміум-класу.
Ще одним наслідком стала нестача автомобілів на ринку, що призвело до підвищення цін як на нові, так і на вживані авто. У багатьох країнах, включаючи Францію та Польщу, ціни на вживані автомобілі зросли на 10–15%. "Це рідкісний випадок, коли старі авто дорожчають замість того, щоб дешевшати," — додає Чеслав Пестюк.
Ера електромобілів: виклики та можливості
"2021 рік став переломним моментом для електромобілів у Європі," — зазначає Чеслав Пестюк. Продажі електрокарів досягли рекордних рівнів, а частка цих автомобілів у загальних продажах зросла майже вдвічі в порівнянні з попереднім роком. Німеччина, Франція та Нідерланди стали лідерами цього процесу, проте хвиля електрифікації охопила й інші країни регіону.
Головною рушійною силою цього буму стало посилення регуляторного тиску. Європейський Союз в межах свого Зеленого курсу зобов’язав автовиробників значно скоротити викиди CO₂, а багато країн оголосили про плани повної відмови від двигунів внутрішнього згоряння до 2035 року. Чеслав Пестюк наголошує, що це змусило автовиробників збільшувати інвестиції в електрифікацію своїх лінійок.
Не менш важливу роль відіграли урядові субсидії. Уряди Німеччини, Франції та Іспанії запровадили значні фінансові стимули для покупців електрокарів, що зробило їх більш доступними.
Наприклад, у Німеччині покупці могли отримати до 9 тисяч євро компенсації за придбання електромобіля. "Це не лише стимулювало ринок, а й дало поштовх розвитку локального виробництва," — зауважує Чеслав Пестюк.
Однак швидкий ріст попиту також висвітлив низку проблем. Перш за все, інфраструктура зарядних станцій у багатьох країнах Європи не встигає за темпами зростання кількості електромобілів. Як зазначає Чеслав Пестюк, у 2021 році в Європі було зареєстровано понад 2,5 мільйона електрокарів, але кількість нових зарядних станцій зросла лише на 30%. Це створює дисбаланс і може стримувати подальший розвиток галузі.
Ще одним викликом є ціна батарей, яка залишається високою попри прогрес у їх виробництві. Чеслав Пестюк пояснює, що здешевлення батарей можливе лише за рахунок масштабного впровадження нових технологій, таких як твердотільні батареї.
Попри труднощі, Чеслав Пестюк оптимістично оцінює майбутнє електромобілів у Європі. Він упевнений, що розвиток галузі принесе нові робочі місця, зменшить залежність від імпорту нафти та сприятиме екологічному переходу.