Амбітні плани: рф будуватиме з китайцями підводний тунель до Криму

13:33, 24.11.2023

Вразлиівсть Кримського мосту не задовольняє роійських окупантів, тож вони міркують про тунель. (Фото з відкритих джерел)

Китайські та російські бізнесмени з урядовими зв'язками у жовтні таємно обговорювали плани будівництва підводного тунелю, який з'єднає Росію з окупованим українським Кримом та задля цього створили "консорціум", пише The Washington Post.

 

Як інформує УМ, про це повідомило видання The Washington Post з посиланням на перехоплені електронні листи, надані виданню неназваними українськими офіційними особами

 

Видання твердить, що перевірило автентичність повідомлень, посилаючись на реєстраційні документами компаній, які свідчать про те, що російсько-китайський консорціум за участю осіб, згаданих в електронних листах, був нещодавно створений в Криму.

 

"Переговори, які включали зустрічі наприкінці жовтня, були викликані зростаючим занепокоєнням Росії щодо безпеки 11-мильного мосту через Керченську протоку"- сказано, зокрема, у статті.

 

У електронних листах, поширених серед посадових осіб консорціуму протягом останніх тижнів, згадуються зустрічі з китайськими делегатами в Криму. В одному з них, датованому 4 жовтня, Китайська корпорація залізничного будівництва (CRCC) описується як така, що "готова забезпечити будівництво залізничних і дорожніх об'єктів будь-якої складності в Кримському регіоні".

 

Зауважимо, що CRCC, державна компанія, яка побудувала багато з найбільших автомобільних і залізничних мереж в Китаї і встановила значні зв'язки з Росією в останні роки завдяки проектам, включаючи розширення системи московського метро, завершеним в 2021 році. Компанія не відповіла на запити про коментарі.

 

Керівник російсько-китайського консорціуму, що базується в Севастополі, відмовився відповісти кореспонденту видання на запитання про проект тунелю.

 

Володимир Калюжний, російський бізнесмен, який за документами є генеральним директором консорціуму, відкинув це питання, а потім заявив, що не надаватиме жодної інформації "ворожим ЗМІ", і різко припинив розмову.

 

Його відповідь суперечила тому, як ця пропозиція була описана у внутрішніх електронних листах. У повідомленні, надісланому минулого місяця російському чиновнику, який є одним з головних представників Криму в Москві, Калюжний заявив, що має "лист від наших китайських партнерів про готовність однієї з найбільших компаній Китаю CRCC взяти участь в якості генерального підрядника в будівництві тунелю під Керченською протокою".

 

Електронний лист був адресований Георгію Мурадову, який значиться як постійний представник Республіки Крим при президенті Росії Володимирі Путіні. Мурадов не відповів на прохання про коментар.

 

Шість з дев'яти директорів-засновників консорціуму не вказані у реєстраційних файлах. Електронні листи також свідчать про намагання Китаю зберегти секретність.

 

В одному з листів підкреслюється, що CRCC братиме участь лише за умови "суворого дотримання повної конфіденційності" і що назва компанії буде замінена на "іншу, не пов'язану з нею юридичну особу" в будь-яких контрактах. В іншому електронному листі згадується китайський банк, готовий "конвертувати свої доларові кошти в рублі для переказу в Крим для фінансування проектів (консорціуму)".

 

Також в електронних листах цитуються обговорення консорціуму з керівником CRCC, якого ідентифікують як Сюй Хуасян (Xu Huaxiang) - ім'я, яке збігається з ім'ям громадянина Китаю, що значиться як віце-президент і заступник генерального директора міжнародного підрозділу компанії. Спроби зв'язатися з Хуасяном не були успішні.

 

"З огляду на ризики санкцій і саботажу, американські чиновники та експерти висловили здивування тим, що CRCC ризикнула втрутитися в цю справу", - пише видання.

 

Експерти з великих міжнародних транспортних проектів кажуть, що будівництво тунелю під Керченською протокою технічно можливе, і що Китай має необхідний досвід та обладнання. Проте, за їхніми словами, це буде величезне підприємство, порівнянне за масштабами з тунелем між Данією і Німеччиною, який будується вже вісім років, коштуватиме понад $8,7 млрд і стане найдовшим тунелем в Європі, коли його буде завершено наприкінці десятиліття.

 

Експерти кажуть, що малоймовірно, що Керченський тунель вдасться завершити вчасно, щоб допомогти Росії у військових діях, але Москва може розглядати його як довгострокову інвестицію, яка має забезпечити безпечне сполучення з українською територією, за яку може йти суперечка десятиліттями.

 

Як повідомляла УМ, «Прильот» у Криму: є влучання по військовій частині загарбників.