Польські спецслужби і правоохоронці здобули «нові свідчення» у справі авіакатастрофи польського урядового літака під Смоленськом у Росії в 2010 році, внаслідок якої загинули тодішній президент країни Лех Качинський і десятки представників керівництва, політичних і суспільних кіл країни.
Про це заявив в ефірі телеканалу TVP Info голова підкомісії Сейму з розслідування обставин катастрофи Вацлав Берчинський.
За його словами, польська контррозвідка і Агентство внутрішньої безпеки передали підкомісії парламенту «ці нові свідчення, серед них і аудіозапис із диспетчерської вежі аеропорту Смоленська».
Як стверджує пан Берчинський, цей аудіозапис відрізняється від усіх, що були досі в матеріалах справи, і по суті суперечить їм. Йдеться про запис розмов між самими диспетчерами, з якого нібито «випливає, що диспетчери могли ввести в оману екіпаж польського президентського літака, подавши йому хибні дані про відстань до початку злітної смуги».
«У нас є запис. Він відрізняється від тих, які ми мали раніше. Також він відрізняється від записів з веж і літака. Тут є явна суперечність і це змінює категорію новин, яку ми отримуємо з Росії», — розповів пан Берчиньский.
За словами Вацлава Берчинського, підкомісія збереться на засідання у вівторок, а в четвер її члени виступлять з цього приводу на прес-конференції.
Наразі не ясно, які саме записи мав на увазі польський парламентар.
У Росії Міждержавний авіаційний комітет, що розслідував катастрофу, ще 18 січня 2011 року оприлюднив розшифровки всіх записів переговорів присутніх у пункті керування польотами.
Літак із президентом Польщі Лехом Качинським і десятками посадовців і громадських діячів, що прямували на вшанування пам’яті поляків, убитих радянськими спецслужбами 1940 року біля села Катинь Смоленської області, розбився 10 квітня 2010 року при заході на посадку на військовий аеродром у Смоленську. Загинули всі 96 людей, що були в ньому.
За даними російського розслідування, причиною катастрофи стали дії польського екіпажу, який намагався здійснити посадку в густому тумані на аеродромі, не пристосованому для таких посадок, і всупереч інформації керівників польотів про непридатні для посадки умови не ухвалив вчасного рішення йти на запасний аеродром.
Зокрема, за результатами розслідування, екіпаж ішов на посадку з надто високою швидкістю зниження і знизився нижче від мінімально припустимої висоти. Відтак літак став збивати дерева за лічені метри від землі і при спробі аварійно набрати висоту з уже відламаною частиною крила перевернувся догори дном і впав.
У Польщі цих результатів не визнають і досі ведуть власне розслідування, вважаючи, що йдеться не про непрофесійні дії екіпажу, а про «теракт» з боку російських спецслужб.
У Польщі, зокрема й серед членів парламенту, уряду й інших органів влади, широко розповсюджені «теорії змови», згідно з якими Росія нібито свідомо мала на меті знищити президента Польщі і штучно влаштувала катастрофу. Особливо палкі прихильники таких теорій стверджують, що й густий туман у момент катастрофи був створений штучно, а жертв Смоленської катастрофи, що нібито залишилися живими, «добивали вже на землі» спіробітники ФСБ.