У порти Криму за час окупації зайшло понад 600 іноземних суден

15:51, 17.08.2016

До портів анексованого Росією Криму і Севастополя, не зважаючи на міжнародні санкції, за два роки окупації зайшло 631 іноземне судно. Водночас, наразі Україна не притягнула до відповідальності жодного капітана або власника судна.

 

Про це йдеться в розслідуванні міжнародної мережі журналістів-розслідувачів «Центр з дослідження корупції та організованої злочинності» (OCCRP).

 

Експерти нагадують, що 16 червня 2014 року, через кілька місяців після того, як Росія анексувала Крим, Україна закрила півострів для міжнародного судноплавства. Згодом Євросоюз і США також ввели санкції, якими заборонили судам заходити в кримські порти.

 

«Не дивлячись на це, сотні суден, що плавають під прапорами різних країн, продовжують заходити на півострів», - йдеться в розслідуванні.

 

Як зазначається, збір інформації про ці кораблі здійснювався низкою урядових і неурядових організацій. Згідно з даними, зібраними Міністерством інфраструктури та неурядовою організацією «Майдан закордонних справ», станом на червень 2016 року, в кримські порти увійшли 602 судна.

 

Також наголошується, що більшість з суден-порушників мають російську реєстрацію або прапор. При цьому, велика кількість європейських кораблів також продовжує торгувати з окупованим півостровом, незважаючи на санкції.

 

Так, за останні два роки 24 судна увійшли в Крим під прапорами країн ЄС, 43 судна були зареєстровані в ЄС, а ще 23 судна належать бенефеціарам з Європейського союзу.

 

Разом з тим, автор проекту «Майдан закордонних справ» Андрій Клименко на своїй сторінці в Facebook заявив, що результати розслідування не відповідають дійсності.

 

«Автори назвали цифру понад 600. Десь дістали базу ВМСУ і гідрографії, звалили все в купу. Порахували як іноземні судна, ті, що заходили в порти Криму після окупації, українські, з кримських портів, пасажирські та лоцманські катери, буксири, плавкрани (вкрадені у України - тобто «націоналізовані»), записали їх як російські і додали в статистику. Плюс, всі яхти, які роками базувалися на Балаклаву (а вони всі під іноземними прапорами), плюс весь вкрадений у України технологічний флот «Чорноморнафтогазу», - написав Клименко.

 

За його словами, точна цифра суден, що заходили до Криму, не дивлячись на санкції - 262.

 

«Можу сказати зараз наступне: торговельних суден (не прогулянкових катерів), які можна віднести до порушників санкцій, за 2,5 року в кримські порти заходило 262. По роках 2014 - 152, 2015 - 175, перше півріччя 2016 - 128. Російських (за прапорами) близько 70%, за  судновласниками буде більше. Решта, в основному, під прапорами великих морських держав - Монголії, Того, Танзанії, Палау тощо», - стверджує пан Клименко.

 

Наразі українські правоохоронці розслідують лише чотири кримінальні справи за фактами незаконного заходу суден в порти окупованого Криму, повідомляє видання «Лівий берег».

 

Так, у Херсонському порту стоїть заарештоване турецьке судно Kanton: у 2014 році воно заходило у анексований Крим, а у березні 2015 року зайшло у Херсон, де його і заарештували.

 

Згідно Кримінального кодексу України, притягнути до відповідальності можна лише капітана та членів команди корабля-порушника, яким загрожує до 5 років ув’язнення. Компанію-оператора, яка керує судном, або судновласника покарати вкрай складно - немає юридичних механізмів.

 

Міністерство інфраструктури збирає інформацію про судна, які відвідують Крим після закриття портів і передає цю інформацію до прокуратури та Міністерства закордонних справ.

 

Міністр закордонних справ Павло Клімкін каже, що кожен випадок такого порушення відстежується: «По-перше, ми дуже чітко надаємо офіційний протест. По-друге, для порушників закриваються українські порти, ми звертаємось до інших вплинути на цих порушників, отримуємо майже у всіх випадках офіційні відповіді».

 

Пан Клімкін згадує судна та країни, які журналісти OCCRP досліджували на предмет порушення українського законодавства. Міністр також запевняє, що останнім часом випадків порушень поменшало.