7 листопада 1941 року теплохід "Вірменія" був потоплений німецькою авіацією поблизу узбережжя Криму, коли евакуював тисячі людей із Севастополя і Ялти. Число загиблих склало, за різними оцінками, від 4500 до 10000 осіб (списку пасажирів немає).
Затонулий теплохід знайшли біля берегів анексованого Росією Криму, повідомив 27 квітня виконавчий директор центру підводних досліджень Російського географічного товариства Сергій Фокін.
“Нам пощастило взяти участь в операції, яка тривала без малого 79 років. Саме стільки виповниться з моменту загибелі теплоходу «Вірменія» восени цього року. Знайти її вдалося завдяки системній роботі наших збройних сил, які впродовж багатьох років прочісували квадрат за квадратом. У результаті знайшли спочатку магнітну аномалію, потім підтвердили, що там дійсно є якийсь об’єкт на дні”, – сказав Фокін, кого цитує “Радіо Свобода”.
За його словами, роботи проводили на глибині 1,5 км.
“Ми знайшли на самому носі корабельний дзвін, на якому вибита назва транспортного судна. Помилка тут виключена абсолютно… Найбільш часта версія про те, що була торпедована одиночним літаком, який випустив дві торпеди – одна з них влучила в носову частину… Так ось, ми тепер уже аргументовано можемо сказати, що це було не зовсім так”, – додав Фокін.
Він зазначив, що обводи корпусу не пошкоджені, тому торпедна атака виключена. При цьому і верхня частина, і центральна частина надбудови дуже сильно зруйновані.
“Такі руйнування характерні для бомбардування з повітря. Дійсно, одна з версій, які зустрічаються, зі слів очевидців, що «Вірменія» була атакована ланкою з чотирьох літаків, які скинули бомби в її середню частину. Аргументовано можемо сказати, що теплохід стоїть на ґрунті одним фрагментом. Тонув дійсно швидко. Про це свідчать і характер пошкоджень, і той факт, що достатня кількість ілюмінаторів не була розбита, не залишилася у своїх оправах, а була просто-таки вдавлена всередину. Це характерно для швидкого затонення судна”, – розповів георгаф-підводник.
Нагадаємо, “Вірменія” (рос. “Армения”) — радянський пасажирсько-вантажний теплохід типу “Аджарія”, побудований на Балтійському заводі в Ленінграді у 1928 році.
Після завершення будівництва лайнер експлуатувався Чорноморським морським пароплавством на лінії “Одеса – Батумі – Одеса”. У базовому варіанті він був розрахований на перевезення 980 пасажирів і 1000 тонн вантажів.
Незважаючи на те що теплохід мав розрізнювальні ознаки санітарного транспорту, “Вірменія” порушила цей статус, оскільки була озброєна чотирма зенітними гарматами 21-К. Крім поранених і біженців, на борту судна перебували радянські військовослужбовці, співробітники НКВС, частина партійного керівництва Криму. Корабель супроводжували озброєний катер і два винищувачі І-153.
Згідно з офіційною радянською історіографією, вважалося, що на судні загинуло близько 5 тисяч людей. У наш час оцінки збільшені до 7-10 тисяч осіб. Врятувати вдалося тільки вісьмох.
Катастрофа “Вірменії” за кількістю жертв вважається однією з найбільших у світовій історії.