Бетховен і коляда від діда у концертах Національного будинку музики (афіша)

20:54, 05.12.2025

До 255-річчя від дня народження Бетховена звучатимуть три концерти (фото надане організаторами).

Програма київських концертів Національного будинку музики у грудні вибудована довкола двох домінант: масштабного вшанування 255-річчя Людвіга ван Бетховена та різножанрової панорами різдвяної музики. Цикл присвяти віденському класику зосереджено на камерно-інструментальній та вокальній спадщині, де твори композитора — фортепіанні квартети, віолончельні сонати, рідкісні твори для флейти — вступають у стилістичний діалог із романтизмом Карла Марії фон Вебера та Роберта Шумана.

Святковий блок програм демонструє історичну тяглість традиції: від автентичних українських кантів і західноєвропейського бароко до сучасних хорових партитур та джазових аранжувань. Знаковими подіями місяця стануть виконання монументальної ораторії Ігоря Щербакова «Великого бажайте» на тексти Патріарха Йосифа Сліпого та концептуальні програми Liatoshynskyi Capella, що поєднують сакральну музику XVII–XVIII століть із творами сучасності.

 Бетховен, Шуман: Фортепіанні квартети

У грудні 2025 року виповнюється 255 років від дня народження Людвіґа ван Бетховена — композитора, який докорінно змінив історію світової музики. Саме він першим увів хор і солістів у симфонію, створив перший вокальний цикл, заклавши ідеї, що згодом визначили музику романтизму й наступних поколінь композиторів.

Зі шкільних років ми пам’ятаємо біографічні деталі про митця, який постійно кидав виклик власній долі, продовжуючи писати музику попри прогресуючу втрату слуху. Так постає величний образ Бетховена — вдумливого, сильного духом творця, чия постать ніби застигла на бронзовому п’єдесталі.

Протягом місяця колективи та солісти Національного будинку музики виконають серію концертів, присвячених ювілею композитора. У програмах буде представлена камерна творчість Бетховена — одна з найінтимніших і найвиразніших сторін його спадщини.

Камерний ансамбль “Київ”відкриє цю серію фортепіанним квартетом мі-бемоль мажор — твором, який спочатку існував як квінтет для фортепіано та духових, а згодом був переосмислений автором для складу з фортепіано і струнних. У цьому ранньому творі відчутні впливи Моцарта: подібна структура, склад інструментів і тип взаємодії між виконавцями. Водночас Бетховен уже проявляє свій упізнаваний стиль — насичене фортепіанне письмо, яке, ймовірно, призначалося для виконання самим композитором, щоб показати його блискучі піаністичні здібності.

Спільний інструментальний склад і тональність мі-бемоль мажор об’єднують квартет Бетховена з Фортепіанним квартетом Роберта Шумана, написаним у 1842 році — у “році камерної музики”композитора. Тоді Роберт і Клара Шуман вивчали класичну камерну спадщину, спираючись на досвід своїх попередників. Саме тому в цій програмі можна відчути музичний діалог Шумана з Бетховеном — продовження традицій, переосмислених крізь призму романтичного світовідчуття.

Коли: 6 грудня (субота), Будинок вчених, 17:00

Камерний ансамбль «Київ»: Михайло Білич /скрипка/, Андрій Чоп /альт/, Микола Любенко /віолончель/, Андрій Васін /фортепіано/

 Бетховен, Вебер: гармонія контрастів

Другий із серії концертів, присвячених 255-річчю від дня народження Людвіґа ван Бетховена.

Цього разу солісти Національного будинку музики презентують камерно-інструментальну творчість композитора поруч із творами його молодшого сучасника — Карла Марії фон Вебера. Документальних фактів, що підтверджували б особисте знайомство між митцями, немає, проте Вебер точно захоплювався Бетховеном у свої ранні роки, адже Людвіґ ван уже був визнаною зіркою серед віденської публіки.

Коли: 12 грудня (п’ятниця), Будинок вчених, 18:00

Виконавці: Олег Мороз /кларнет/, Іван Кучер /віолончель/, Тетяна Войтех /фортепіано/

 Тільки Бетховен

Третій, завершальний концерт із серії подій, приурочених 255-літтю від дня народження Людвіґа ван Бетховена, пропонує монографічний погляд на творчість композитора.

Програма цього концерту запрошує слухача до особистого знайомства з Бетховеном, у якому митець постає не як недосяжний ідол, а як жива, чутлива людина, здатна говорити до наших сердець через століття.

Коли: 14 грудня (неділя), Київська опера, 16:00

Виконавці: Тетяна Гавриленко /меццо-сопрано/, Тамара Рой /флейта/, Іван Пташник /фагот/, Катерина Баженова /фортепіано/, Ігор Рябов /фортепіано/

 

Коляда від прадіда

Програма «Коляда від прадіда…» складається з добірки українських духовних і народнопісенних творів, що охоплюють багатовікову різдвяну традицію — від найдавніших дохристиянських зразків до сучасних авторських опрацювань. Вона побудована як подорож крізь час — від прадавніх колядок, якими вітали народження світу й надії, до сучасного осмислення Різдва як особистої, родинної й всенародної події.

Коли: 19 грудня (п’ятниця), Кірха Святої Катерини, 18:00

Виконавці: Ігор Тарновецький /теорба, гітара/, Liatoshynskyi Capella /хор/, Назарій Тарасенко /диригент/

 Різдвяний вечір з NotaBene

 Напередодні Різдва завжди хочеться провести час з найближчими — тими, хто розуміє з півслова, хто розділяє наші радість і сум та й просто з тими, з ким добре разом. Звісно, йдеться про вас, прихильники NotaBene Chamber Group, а також про вас — тих, хто читають цей текст і вперше зануряться в такий спільний простір музики.  Можливо, у цій програмі ви не знайдете тиражованого «різдвяного» звучання зі всюдисущими аранжуваннями пісень Френка Сінатри, Джорджа Майкла і Мараї Кері. Крім того, ви не почуєте традиційних колядок та щедрівок чи величних ораторій — одним словом, нічого з того, що ми звично уявляємо як звучання періоду різдвяних свят.

Що ж буде натомість? Світлі й інтимні твори для різного складу струнних та кларнета, що звучать про спокій та затишок, любов та трепетне очікування дива. Максимально аналогово: звук не препарується технічними засобами, а від музичних інструментів потраплятиме прямісінько до ваших вушок. Максимально лампово: ніби вперше ввімкнули віднайдений проектор та спрямували на білу тканину в темній кімнаті. Максимально щиро: бо всі ми стаємо дитинно-щирими різдвяними вечорами.

Коли: 23 грудня (вівторок), Національна філармонія, 18:00

NotaBene Chamber Group: Юрій Немировський /кларнет/, Андрій Павлов /скрипка/, Максим Грінченко /скрипка/, Ігор Завгородній /альт/, Артем Полуденний /віолончель/

 Месія

Найуспішніший твір в історії світової музики! Для європейців Різдво вважається неповним, якщо не почути або не взяти участь у виконанні «Месії» Генделя. Цей найвідоміший твір композитора — особлива сакральна частина Різдва.

Вражаюче, але ораторія «Месія» була написана лише за 24 дні. Багато хто вважає, що це було божественним натхненням. Кажуть, що Гендель не виходив з дому протягом цих трьох тижнів, а слуга бачив, що композитор ридав над музикою від сильних емоцій.

Ораторія була вперше виконана навесні 1742 року. З того часу важко простежити хоч один рік, коли б ця масштабний твір не виконувався хоча б десь. Він настільки увійшов у європейську традицію святкування Різдва, що став невід’ємною його частиною поруч із ялинковими вогниками, ярмарками, колядками та вірою у дива.

Минулоріч Liatoshynskyi Capella започаткувала традицію щорічного виконання «Месії» у час Різдвяних свят, а відгуки слухачів та слухачок ствердили цю ідею. Тож цього року ми зберемося, аби знову пережити цей неймовірний спектр емоцій, захват і можливість бути поруч.

Подібно до першої премʼєри твору, просимо дам залишати свої криноліни, а кавалерів — свої шпаги вдома, аби всім вистачило простору. Але не забувайте власні примірники найвідомішого хору Hallelujah, адже, за традицією, маємо виконати його всі разом.

Коли: 28 грудня (неділя), Національна філармонія, 18:00

Виконавці: Liatoshynskyi Capella, Наталія Хмілевська /диригентка/, Олеся Люба /сопрано/, Оксана Гордик /мецо-сопрано/, Роман Меліш /контратенор/, Денис Сагіров /тенор/, Роман Арабаджі /бас/

Текст підготував Олександр ОСТРОВСЬКИЙ