Фахівці ТОВ «Авіаційна компанія «Вектор», яке входить до Ліги оборонних підприємств України, вже протягом кількох років дуже активно працюють над створенням серійного виробництва легких багатоцільових вертольотів ВМ-4 та їхніх модифікацій.
До речі, більшість країн-членів НАТО активно використовують багатоцільові легкі вертольоти. На жаль, в Збройних Силах України авіапарку такого типу поки немає, пише Арміяінформ.
Генеральний директор «Авіаційної компанії «Вектор» Анатолій Козубенко розповів, що особливістю ВМ-4 є, на відміну від закордонних аналогів, наявність двох поршневих двигунів. Тобто в разі відмови одного з двигунів вертоліт зможе продовжувати керований політ з повним завантаженням, знайти місце для посадки і безпечно її здійснити. Крім того, два поршневих двигуни суттєво розширюють сферу їхнього застосування в тих місцях, де потрібен високий ступінь безпеки польоту — густонаселена інфраструктура міста, гірські та лісові масиви, морська акваторія тощо.
Варто додати, що залежно від типу двигунів, може використовуватися автомобільний бензин А-95, авіаційний бензин 100LL або дизельне паливо. У перспективі передбачається розробка п’ятимісного вертольота з двома поршневими двигунами і розробка легких вертольотів із застосуванням гібридних силових установок.
«Авіаційна компанія «Вектор» вже отримала патенти на легкий багатоцільовий вертоліт з двома двигунами та вертоліт з гібридною силовою установкою (в разі проблем з двигуном він деякий час може працювати на акумуляторі).
За словами Анатолія Козубенка, ВМ-4 має різні модифікації — для військових, поліції, медиків тощо. Однією з них є легкий штурмовик ВМ-4В «Кіборг», який здатний, залежно від потреб, нести на собі некеровані ракети АР-8, керовані ракети АР-8Л, протитанковий ракетний комплекс «Бар’єр», кулемети ПКМТ.
Корпус вертольота являє собою конструкцію обтічної форми, виконану з композитних та алюмінієвих матеріалів. В поєднанні з невеликими розмірами вертоліт стає малопомітною ціллю для радарів. На відміну від американського MD 500, в якого газотурбінний двигун, ВМ-4 з поршневими двигунами залишає набагато менший тепловий слід, завдяки чому вертоліт являє собою малопомітну ціль для ракет з інфрачервоною головкою самонаведення. Втім, при більших розмірах та більшою вагою MD 500 може нести більше різного озброєння.
Український «Кіборг» при невеликих розмірах та високій маневреності може бути ефективним у локальних військових операціях проти ворожих танків, піхоти, здійснювати раптові рейди на ворожі позиції. Своєю чергою, модифікація ВМ-4К «Нептун» є палубним вертольотом, який зможе, крім ракетної зброї і кулемета, нести на собі гідроакустичні буї та глибинні бомби для боротьби з підводними човнами.
Інші модифікації ВМ-4 можуть використовуватися для доставки боєприпасів або евакуації поранених. До речі, досвід американців показує велику ефективність і значення легких багатоцільових вертольотів під час бойових дій. Для прикладу, за весь період війни в Кореї легкими вертольотами було евакуйовано близько 50 тисяч поранених. А у В’єтнамі було евакуйовано до 95% поранених, при цьому допомога надавалася їм в перші години після поранення.
Треба зазначити, що деякий інтерес до вертольота ВМ-4 проявили прикордонники, тому що, як в пресі неодноразово писали, українські волонтери всіляко допомагають своїми літальними апаратами моніторити деякі ділянки наших кордонів. Тому захист наших кордонів за допомогою легких вертольотів є одним з важливих кроків для їхнього укріплення.
Ціна одного базового ВМ-4 становить близько 350 тисяч доларів. Американські вертольоти такого класу коштують близько 1,5 млн доларів.
Перспективна розробка українського багатоцільового вертольота є доволі дешевою в порівнянні із закордонними аналогами і може дати поштовх вертолітобудуванню України. Щобільше, всі деталі, за виключенням двигунів і деяких комплектуючих — українського виробництва.
Проєкт щодо ВМ-4 розрахований на 3 роки в 3 етапи, протягом яких буде здійснюватися розробка конструкторсько-технологічної документації, створення дослідних зразків, їхнє випробування і сертифікація, а також підготовка до серійного виробництва. Починаючи з четвертого року планується виробництво першої партії вертольотів і його модифікацій на виробничих потужностях заводу «Антонов» або на власному заводі (якщо рішення про його будівництво буде схвалено з інвестором).
До речі, іноземці вже зацікавилися ВМ-4. З однією із азіатських країн вже навіть підписано відповідний протокол — вони зацікавлені у вертольотах української компанії для своєї поліції.