Україна налагоджуватиме виробництво багатоцільового легкого вертольота «Кіборг»

13:35, 02.09.2020

ВМ-4 має різні модифікації — для військових, поліції, медиків тощо

Фахівці ТОВ «Авіаційна компанія «Вектор», яке входить до Ліги оборонних підприємств України, вже протягом кількох років дуже активно працюють над створенням серійного виробництва легких багатоцільових вертольотів ВМ-4 та їхніх модифікацій.

 

До речі, більшість країн-членів НАТО активно використовують багатоцільові легкі вертольоти. На жаль, в Збройних Силах України авіапарку такого типу поки немає, пише Арміяінформ.

 

Генеральний директор «Авіаційної компанії «Вектор» Анатолій Козубенко розповів, що особливістю ВМ-4 є, на відміну від закордонних аналогів, наявність двох поршневих двигунів. Тобто в разі відмови одного з двигунів вертоліт зможе продовжувати керований політ з повним завантаженням, знайти місце для посадки і безпечно її здійснити. Крім того, два поршневих двигуни суттєво розширюють сферу їхнього застосування в тих місцях, де потрібен високий ступінь безпеки польоту — густонаселена інфраструктура міста, гірські та лісові масиви, морська акваторія тощо.

 

Варто додати, що залежно від типу двигунів, може використовуватися автомобільний бензин А-95, авіаційний бензин 100LL або дизельне паливо. У перспективі передбачається розробка п’ятимісного вертольота з двома поршневими двигунами і розробка легких вертольотів із застосуванням гібридних силових установок.

 

«Авіаційна компанія «Вектор» вже отримала патенти на легкий багатоцільовий вертоліт з двома двигунами та вертоліт з гібридною силовою установкою (в разі проблем з двигуном він деякий час може працювати на акумуляторі).

 

За словами Анатолія Козубенка, ВМ-4 має різні модифікації — для військових, поліції, медиків тощо. Однією з них є легкий штурмовик ВМ-4В «Кіборг», який здатний, залежно від потреб, нести на собі некеровані ракети АР-8, керовані ракети АР-8Л, протитанковий ракетний комплекс «Бар’єр», кулемети ПКМТ.

 

Корпус вертольота являє собою конструкцію обтічної форми, виконану з композитних та алюмінієвих матеріалів. В поєднанні з невеликими розмірами вертоліт стає малопомітною ціллю для радарів. На відміну від американського MD 500, в якого газотурбінний двигун, ВМ-4 з поршневими двигунами залишає набагато менший тепловий слід, завдяки чому вертоліт являє собою малопомітну ціль для ракет з інфрачервоною головкою самонаведення. Втім, при більших розмірах та більшою вагою MD 500 може нести більше різного озброєння.

 

Український «Кіборг» при невеликих розмірах та високій маневреності може бути ефективним у локальних військових операціях проти ворожих танків, піхоти, здійснювати раптові рейди на ворожі позиції. Своєю чергою, модифікація ВМ-4К «Нептун» є палубним вертольотом, який зможе, крім ракетної зброї і кулемета, нести на собі гідроакустичні буї та глибинні бомби для боротьби з підводними човнами.

 

Інші модифікації ВМ-4 можуть використовуватися для доставки боєприпасів або евакуації поранених. До речі, досвід американців показує велику ефективність і значення легких багатоцільових вертольотів під час бойових дій. Для прикладу, за весь період війни в Кореї легкими вертольотами було евакуйовано близько 50 тисяч поранених. А у В’єтнамі було евакуйовано до 95% поранених, при цьому допомога надавалася їм в перші години після поранення.

 

Треба зазначити, що деякий інтерес до вертольота ВМ-4 проявили прикордонники, тому що, як в пресі неодноразово писали, українські волонтери всіляко допомагають своїми літальними апаратами моніторити деякі ділянки наших кордонів. Тому захист наших кордонів за допомогою легких вертольотів є одним з важливих кроків для їхнього укріплення.

 

Ціна одного базового ВМ-4 становить близько 350 тисяч доларів. Американські вертольоти такого класу коштують близько 1,5 млн доларів.


Перспективна розробка українського багатоцільового вертольота є доволі дешевою в порівнянні із закордонними аналогами і може дати поштовх вертолітобудуванню України. Щобільше, всі деталі, за виключенням двигунів і деяких комплектуючих — українського виробництва.

 

Проєкт щодо ВМ-4 розрахований на 3 роки в 3 етапи, протягом яких буде здійснюватися розробка конструкторсько-технологічної документації, створення дослідних зразків, їхнє випробування і сертифікація, а також підготовка до серійного виробництва. Починаючи з четвертого року планується виробництво першої партії вертольотів і його модифікацій на виробничих потужностях заводу «Антонов» або на власному заводі (якщо рішення про його будівництво буде схвалено з інвестором).

 

До речі, іноземці вже зацікавилися ВМ-4. З однією із азіатських країн вже навіть підписано відповідний протокол — вони зацікавлені у вертольотах української компанії для своєї поліції.