Карантин: маршрутки Києва можуть суттєво подорожчати

18:31, 17.05.2020

Маршрутники готуються підвищувати проїзд під час пом'якшення карантину.

Ймовірний запуск громадського транспорту з урядовими обмеженнями може призвести до суттєвого подорожчання вартості проїзду в маршрутках Києва. Адже перевізникам не вигідно, коли салон маршрутки буде заповнений лише на третину сидячих місць.

 

Як передає «Україна молода», про це повідомляє видання «Сьогодні» у неділю.

 

Через поступову відміну карантину проблема відсутності повноцінних пасажирських перевезень стає щоразу актуальнішою. Влада повернула українцям право працювати, але багато людей не можуть це право реалізувати, тому що не ходить транспорт.

 

Наголошується, що уряд поки не уявляє, як адекватно відновити пасажирські перевезення в країні, однак вимагає від перевізників дотримання карантинних заходів. Це означає, що кількість пасажирів, які перевозяться в маршрутках, різко зменшиться – адже дозволяється перевозити тільки половину від кількості сидячих місць, а стоячі взагалі заборонені.

 

За чинними протиепідемічними правилами, можна перевозити не більше 10-12 пасажирів, або 25% місткості.

 

В такому випадку у типовій маршрутці «Богдан», розрахованій на перевезення 45 осіб (але часто – набагато більше), зможуть їхати тільки 10-15 осіб. При цьому вартість проїзду зросте в чотири рази, тобто до 28-32 гривень з пасажира, тоді як до карантину пасажири платили 7-8 гривень.

 

«Приблизно за стільки ж можна доїхати вчотирьох у складчину на таксі», - зазначає видання «Сьогодні».

 

Більшість маршрутників в Україні – приватники. У ситуації, що склалася, вони або потребують дотацій від держави, або компенсують собі збитки за рахунок пасажирів, піднявши ціни на проїзд. В іншому випадку вони можуть і зовсім відмовитися повертатися на маршрути.

 

Прем'єр-міністр Денис Шмигаль вкотре заявив, що метро та міжміський транспорт відкриють не раніше середини літа, тобто через два місяці: «Поки ми не пройшли пік епідемії, тобто уявіть: два мільйони людей (йдеться про щодобові пасажироперевезення в київському метрополітені – ред.) збираються у вагонах. Це дуже близький контакт. Метро та міжміський транспорт можуть стати каталізатором поширення захворювання».

 

Водночас урядпообіцяв у травні відновити внутрішньообласні автобусні перевезення і роботу приміських електропотягів з урахуванням протиепідемічних заходів. Але 15 травня автоперевізникам вдалося домовитися з владою про те, що всі автобусні перевезення – міські, приміські, міжміські, міжобласні та міжнародні – будуть відкриті 22 травня "за дотримання певних умов".

 

Які це умови – поки не відомо, але очевидно, що вони враховуватимуть карантинні заходи.

 

Та фахівці з транспортних перевезень стверджують, що "медицина" та влада занадто драматизують ситуацію. До того ж вони посилаються на досвід зарубіжних країн: там і літаки на внутрішніх рейсах літають, і потяги їздять, автобуси теж, ходить також міський транспорт.

 

"Думка наших епідеміологів кардинально відрізняється від думки їхніх колег за кордоном. В Європі роботу транспорту через епідемії взагалі не зупиняли, лише ввели карантинні обмеження та припинили сполучення між країнами, – розповів експерт з транспорту Олександр Кава (заступник міністра Мінінфраструктури в 2014-15 рр.) – Усередині країн літаки літають, потяги й автобуси їздять. Але є обмеження для пасажирів. Наприклад, в сусідній Польщі в потягах має бути кількість пасажирів не більше половини сидячих місць".

 

Очевидно, що чим менше в салоні пасажирів, тим менша виручка. Якщо для міського громадського транспорту, що дотується з міськбюджету, підвищення ціни проїзду через карантин навряд чи актуальне, то для інших перевізників, навпаки. Поки не ходять тролейбуси-трамваї-автобуси, в Києві вже різко подорожчало таксі.

 

Олександр Кава уточнив, що в Польщі ціни на проїзд залізницею не підвищували, збитки перевізникам оплачує держава. А приватний транспорт вартість проїзду підняв. Як буде у нас – неясно, експерт не виключає, що в умовах недостатнього контролю маршрутки будуть переповнені більше норми.

 

А член Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин впевнений, що подорожчання буде, та неоднаковим для різних видів транспорту: "Деякі відомі перевізники в Україні вже підняли ціни вдвічі, приблизно настільки ж зростуть ціни також у маршрутках після того, як дозволять їхній рух. Щодо проїзду залізницею, то там вартість проїзду навряд чи підвищиться чи скромно зросте. Електропотяги – по суті соціальний транспорт, він дотаційний, а квитки в потяги "Інтерсіті" і так коштують дорого й зазвичай ці склади рідко бувають заповненими".

 

Міські маршрутники і власники міжміських автобусів вже заявляють: підвищення вартості через карантинні обмеження не уникнути. За їхніми словами, ціни зростуть мінімум до 15 гривень, а на довгих маршрутах – до 20 грн.

 

Отже громадський транспорт в містах та весь автобусний транспорт з 22 травня відновить роботу. Пустять також електрички, поїдуть потяги "Інтерсіті" – у них мінімум зупинок в дорозі, і можливий жорсткий санітарний контроль. А кияни і харків'яни ще 1,5-2 місяці муситимуть обходитися без метрополітену. Ціни на проїзд в наземному транспорті зростуть, але люди будуть готові платити.

 

Як повідомляла «УМ», на цьому тижні два дні поспіль у центрі Києва протестували перевізники, які зібрали поблизу Кабміну кілька десятків пустих автобусів.