Сервіс українською: за два місяці дії статті закону надійшла майже тисяча скарг

19.03.2021
Сервіс українською: за два місяці дії статті закону надійшла майже тисяча скарг

Найчастіше громадяни скаржилися через відсутність україномовної версії вебсайтів та відмову обслуговувати їх державною.

Майже тисячу скарг від українців отримав офіс Уповноваженого із захисту державної мови за два місяці.

 

Нагадаємо: 16 січня запрацювала норма мовного закону, яка зобов’язує сферу послуг повністю перейти на українську мову.


Мовний омбудсмен Тарас Кремінь повідомив, що найчастіше громадяни скаржилися через відсутність україномовної версії вебсайтів та відмову обслуговувати їх державною. Також майже пів сотні порушень стосуються місцевих депутатів, які не використовували українську під час засідань.

 

Кремінь порадив: у разі виявлення порушень — спробувати самостійно владнати ситуацію, якщо ж не вдасться — одразу звертатися до Нацполіції.

 

«Захищати право громадян вільно спілкуватись і отримувати інформацію та послуги українською мовою в усіх сферах суспільного життя на всій території України — наше головне завдання. Якщо порушення ваших прав супроводжується образами, приниженням, нецензурною лайкою чи публічним приниженням державної мови, раджу невідкладно звертатися до Національної поліції України», — зазначив Тарас Кремінь.


Протягом двох місяців у різних регіонах України виникали скандали всеукраїнського масштабу. Один iз найскандальніших інцидентів трапився у кав’ярні Дніпра. Там бариста не зрозуміла, що таке «тістечко», та й узагалі сказала, що української не вчила і не хоче витрачати на її вивчення час.

 

Власниця кав’ярні після цього індиденту звільнила офіціантку. Ще один мовний скандал стався у Кривому Розі. Там співробітниця Укрпошти також не хотіла спілкуватися українською.

 

До того ж була без маски. Однак жінка  надалі лишається на посаді та виконує свої обов’язки на роботі. А от в одеському магазині навпаки — клієнтка обурилась, що продавчиня говорить iз нею українською і попросила перейти на російську, що теж обурило покупчиню.


Водночас протягом двох місяців низка народних депутатів намагалися скасувати штрафи за вiдмову обслуговувати українською. Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь вважає, що скасування штрафів за порушення мовного закону є неконституційним.

 

Так він прокоментував намагання депутатів зі «Слуги народу» відтермінувати або й зовсім скасувати мовні штрафи. Кремінь наголосив: відповідна стаття вже діє, і норми права не передбачають зміну окремих статей законів, які набули чинності.

 

Прокоментував уповноважений і нещодавні скандали. Кілька тижнів тому в Одесі жінка з чоловіком вимагали продавчиню говорити з ними російською, а українську назвали «телячим язиком».

 

А в Миколаєві клієнт довів дівчину-баристу до сліз, бо йому не сподобалося обслуговування українською, вимагаючи перейти на російську. Кремінь вимагає, аби Нацполіція вжила відповідних заходів, які стосуються цих інцидентів.