Історія з перспективою: про Укрконцерт зі Штепселем і Тарапунькою та послідовників

12.06.2018
Історія з перспективою: про Укрконцерт зі Штепселем і Тарапунькою та послідовників

На базі Укрконцерту працювали актори-розмовники Юхим Березін та Юрій Тимошенко — знамениті Штепсель і Тарапунька. (Фото з сайта yaplakal.com.)

«Життя однієї людини варте тисячі томів», вважав письменник Валер’ян Підмогильний. Якщо користуватися його дефініцією і порівняти історію Агентства з обслуговування театральної та концертної діяльності з життям людини, то про нього можна було б видати цілу серію книг. Адже його існування налічує вже майже 60 років! Але про все — по поличках…

Книга І. Укрконцерт

1959 рік запам’ятався такими музичними подіями у світі, як вручення першої музичної премії «Греммі» у Лос-Анджелесі та Нью-Йорку, поява мюзиклу «Звуки музики» американського композитора Річарда Роджерса, вихід чергових альбомів-хітів Френка Сінатри, Елвіса Преслі та Елли Фіцджеральд. Для України цей рік теж став знаковим, адже було створено гастрольно-концертне об’єднання Укрконцерт.
 
Саме з 1959 року і починається життєпис сучасного «Агентства з обслуговування театральної та концертної діяльності», адже Укрконцерт є його корінним родичем (умовно кажучи, «дідусем»). За своє життя він зажив собі доброї слави, відкрив чимало талантів, бо займався масштабною творчою роботою: 
 
— гастролями українських театрів, естрадних і філармонічних колективів, концертних бригад та окремих виконавців по Україні та за її межами;
— постановками масових театралізованих вистав, концертів та свят;
— організацією фестивалів, конкурсів, спеціальних заходів, присвячених ювілейним датам.
 
До складу Укрконцерту входило близько 350 артистів найрізноманітніших жанрів: співаки, артисти-розмовники, акробати, фокусники, танцівники, музиканти-інструменталісти та багато інших. 
Зокрема, на його базі працював композитор та опермейстер Ігор Поклад, поет, драматург і сценарист Юрій Рибчинський, актриса театру і кіно Неоніла Белецька, режисер фестивалів, концертів і вистав Борис Шарварко, актори-розмовники Юхим Березін та Юрій Тимошенко (знамениті Штепсель і Тарапунька), гуморист і майстер художнього слова Андрій Сова, балетмейстер Вахтанг Вронський, поет-пісняр Андрій Демиденко (автор близько 750 пісень), оперний співак (драматичний тенор) Володимир Тимохін, актор театру і кіно Сергій Харченко (фільм «Вічний по­клик»).
 
Співпрацювало з Укрконцертом чимало творчих колективів: Театр драми і комедії, Театр історичного портрета, Театр пісні, Театр поезії, Ансамбль класичного балету, Ансамбль драми і комедії, Духовий оркестр, Естрадно-симфонічний оркестр, Камерний хор імені Б. Лятошинського, «Київська естрада», «Кияни», «Мальви», «Мрія», Мюзик-хол, «Явір», «Очима молодих». 
Деякі з них продовжують свою діяльність і досі, частина припинила або переформатувалася в інші заклади культури. Проте можна сміливо стверджувати, що Укрконцерт був престижною і знаною організацією, адже збирав тисячі (деколи й мільйони) глядачів.

Книга ІІ. Київконцерт

1987 року були створені групи Nirvana і AceofBase; Альфред Шнітке написав балет «Пер Гюнт». Цього ж року реорганізували Укрконцерт і створили в столиці окрему концертну організацію — Київконцерт (тобто «батька» нинішнього Агентства). До складу організації перейшли деякі художні колективи та окремі концертні виконавці від Укрконцерту.
 
З першого року в його складі працювало вже 20 творчих колективів і близько 400 артистів! Це при тому, що становище Київконцерту було досить нестабільним, через відсутність відповідної матеріальної бази, нормального приміщення, неможливість вчасно отримувати концертні костюми, реквізит тощо.
 
Багатьом артистам Київконцерту було присвоєно почесні звання. Наприклад: фокуснику, ілюзіоністу та маніпулятору Степану Савці (1997 р. — народний артист), співаку, композитору та аранжувальнику Юрію Рожкову (1997 р. — заслужений артист), оперному співаку, керівнику ансамблю «Кияни» Валерію Захарченку (1991 р. — народний артист).
Київконцерт працював 20 років. Не раз організовував гастролі артистів до Іспанії, Німеччини, Польщі, Росії, Угорщини. У різні роки керували організацією Олександр Свистунов, В’ячеслав Стратієнко та інші.

Книга ІІІ. Агентство

2007 рік запам’ятався українцям створенням музичних колективів Quest Pistols та  Vivienne Mort, виступом Андрія Данилка (в образі Вєрки Сердючки) на Євробаченні і групи ТНМК («Танок на майдані Конґо») на найбільшому в Східній Європі фестивалі Sziget у Будапешті. 
 
24 грудня 2007 року у Києві утворилося «Агентство з обслуговування театральної та концертної діяльності». Це відбулося шляхом злиття Київконцерту та театрально-гастрольного підприємства «Театральна агенція». Як і в його попередників («дідуся» Укрконцерту та«батька»—Київконцерту) його основною місією стало організація та проведення муніципальних видовищних театралізовано-концертних заходів. Однак поле його діяльності значно розширилося, адже Агентство тепер організовує ще шоу-програми, майстер-класи, конференції, семінари; художні, фото- та інші виставки, аукціони, ярмарки, благодійні акції, тематичні вечори, покази кінофільмів, розважальні програми культурного дозвілля і навіть святкування релігійних свят. 
 
За час свого існування Агентство влаш­тувало, зокрема, концерт Віденського філармонічного оркестру в Києві, церемонії вручення премії «Київська пектораль» та «Київ», фестивалі «Гогольfest», «Молодої української режисури імені Леся Курбаса», «Діалоги культур», «За єдину квітучу країну», «Зірки світового балету», «Київ скликає друзів», заходи до Дня Незалежності, Дня Конституції, дні Києва, Європи, Кракова, Лейпцига, Кіото в Києві та багато інших заходів.
 
Так склалося, що очолювали Агентство поки тільки представниці прекрасної статі: перші два роки — Алла Шереметьєва, потім (до грудня 2016 року) — Наталія Блажко. Весною 2017 року був оголошений конкурс на заміщення посади директора і третім очільником Агентства стала знову жінка — Алла Демура (до повноважень приступила в листопаді 2017 року). Її досвід роботи в галузі організації культурних масових заходів — понад 16 років.
 
За час існування в Агентства були свої злети і падіння, тріумфи і поразки. Але це нормальний процес розвитку, зростання і становлення як для людини, так і для будь-якої організації. Сьогодні Агентство перебуває на порозі підліткового віку, адже нещодавно відсвяткувало перший ювілей — 10 років. І найцікавіші події його життя — попереду.