Канікули по-гуцульському

13.11.2014
Канікули по-гуцульському

Яворівський центр ліжникарства. Василина Романчин показує школярам, як прясти нитки з вовни за допомогою веретена. (автора.)

«Мобілки» заховані, навушники зняті. Двоє дівчат-семикласниць заходилися біля прядки — неслухняна пухната вовна все вислизає з невправних пальчиків, треба добре постаратися, щоб хоч півсантиметра чогось схожого на нитку витворити. Ще троє порядкують біля чесала — дерев’яної конструкції з металевими шпичаками для чесання вовни. Хлопці скупчилися біля бабусі Ганни, яка показує, як із дрібненького бісеру сплести барвисту силянку. На припічку парує духмяний, щойно з печі, хліб... За якийсь час підлітки дякують і йдуть далі — до коваля. Потім — до народного музики, відомого на всю округу. І так — щодня, упродовж тижня. «Це найкращі канікули у нашому житті», — діляться враженнями школярі. Народні майстри також задоволені — їх шанують, до них їдуть здалеку, щоб повчитися.

Кожен день — як казка

Велелюдні «Канікули в Космачі» цьогоріч відбулися вже всьоме. Як і попередні рази, до «гуцульської столиці» прибули діти, які навчаються у фольклорній школі «Орелі» при Музеї Івана Гончара, батьки з дітьми з Родинного центру «Мамаї», що діє в гімназії села Хотів неподалік Києва, зі співочого гурту «Будимир» і просто учні хотівської гімназії з учителькою історії Людмилою Лівінською. «Цей проект має назву «Традиційна школа ремесел імені Василя Могура», — розповідає керівник фольклорного гурту «Будимир», співробітниця Національного центру народної культури «Музей Івана Гончара», організатор такого незвично-активного відпочинку школярів Мирослава Вертюк. — Ініціатором цієї справи ще на початку 2000-х став відомий фольклорист Ілля Фетисов. А ми продовжуємо цю працю зі школярами».

Чому обрали Космач? Бо тут збереглися більшість ремесел, що традиційно розвивалися на Гуцульщині. У кожній хаті досі побутують кілька вмінь. Чоловік ковалює, жінка вишиває і ліпить коники з сиру. Жінка пряде і тче, чоловік робить постоли чи гончарює. Отож школярі за день відвідували по три-чотири хати-майстерні. У кузні дізналися, навіщо і яким чином підковують коней. У постоляра побачили, як виготовляється і прикрашається традиційне гуцульське взуття. Поліпили з сиру традиційних коників та баранців. Повчилися писати самобутні космацькі писанки — вони особливі своїми дрібнесенькими візерунками і вогненно-жовтим колоритом. Спробували прясти вовняну нитку, ткати пояс на ткацькому верстаті, плести капчурі — великі вовняні шкарпетки з барвистим візерунком. У майстерні музичних інструментів узяли уроки в віртуоза-музики, почули, як звучать різні гуцульські інструменти: флояра, ріг, трембіта, дримба, джоломіга. Побували в Яворові, де побачили весь процес створення ліжника й самі спробували робити нитки і ткати, та відвідали валяло — інженерну конструкцію, де вже готові вироби «валяються» у бурхливій воді. Заїхали до Криворівні, де в старовинній церкві Різдва Богородиці поспілкувалися з отцем Іваном Рибаруком і дали імпровізований концерт у Музеї Івана Франка. А ще — ходили в гори і каталися на конях. Побачили в Карпатах «усі пори року»: на сонячній стороні гори — осінь, на іншій — зима, бо ж саме випав сніг. «Ми і яблука їли, і гриби збирали, і весняні квіти бачили, і в сніжки грали, і листям осіннім бавилися», — хваляться школярі. Ще й ходили до цілющих джерел, нафтового й солоного.

Не просто ремесло

Діти, які цікавляться фольклором, їдуть сюди щороку з величезним задоволенням. Для них це «подія року». Адже одна річ — ходити в Києві на гуртки, займатися хай і з кращими столичними викладачами. А інша — побути біля майстра, який зростав і живе в традиції, бо навчився свого ремесла не з книжок чи в якомусь гуртку, а з самого життя. «Якщо у майстра і дід, і прадід різьбили — він увібрав у себе цю майстерність. Якщо в майстрині баба ткала і прабаба бачила це ще з колиски — в неї можна переймати ремесло на іншому рівні, ніж просто «розповісти й показати», — каже одна з кураторів проекту, аспірантка відділення фольклористики Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. Максима Рильського НАНУ Анастасія Панкова. — У Києві можна записатися на «майстер-клас із випікання хліба». А тут ми прийшли в хату, де він печеться кожен тиждень. Ти відчуваєш, як він пахне, бачиш, як діти налітають на нього. Це живе». Настя переконана: лише поживши тут хоч трохи, можна зрозуміти орнаменти Західної України. Треба вийти на ці гори, почути, як жебонять потічки, побачити, як сонце сходить, як сніг падає...

За словами Мирослави Вертюк, організатори «Канікул у Космачі» готові вести дітей не до кожної майстрині. «Окрім уміння, діти дивним чином переймають ще й пласт духовних знань, і це найцінніше, — каже пані Мирослава. — У нас є чимало зразків візерунків, за якими можемо відписувати писанки в Києві, але ми веземо дітей саме сюди, занурюємо в це середовище. Спілкуємося зі старожилами, від перебування поряд з якими стаєш більш гармонійним, світлішим, врівноваженим. Тут просто добре». Утім самобутніх майстрів, які володіють чимось більшим, ніж звичайне ремесло, усе меншає. За сім років кілька стареньких майстрів уже відійшло. Це боднар і майстриня, яка плела з ліщини кошелі.

Дорога вгору

Учителька історії хотівської гімназії Людмила Лівінська каже, що жоден з її учнів не відмовився від можливості помайструвати: власноруч зробити сирного коника у пані Анни чи виготовити горщика у майстерні гончара, зіграти на музичних інструментах у пана Богдана, повчитися прясти, ткати, виготовляти постоли. Найбільше сподобалися учням вечорниці, де вони охоче танцювали гуцульські танці, хоча спочатку дуже соромилися. До речі, організатор Школи традиційного народного мистецтва імені Василя Могура Ілля Фетисов, який щороку з родиною приїжджає до Космача, каже, що гуцульські танці за своєю філософією відрізняються від східноукраїнських. Тут у танцях є команди, і людина, яка веде танець, командує, яку фігуру треба виконувати. А у східно- та центральноукраїнських танцях фігури затверджені наперед і виконуються у певному порядку.

Кожного дня діти долали неблизьку дорогу до майстра — більше десятка кілометрів. Адже Космач величезний, тут є 32 присілки, розкидані далеко один від одного. Нелегка дорога — це також елемент навчання і випробування для дітей. Така подорож може стати точкою відліку чогось нового в їхньому житті. Тут засівається в душі зерно. Утім ніхто не знає, коли і як воно проросте.

Семикласниця хотівської гімназії Аня Топчій уперше побувала в Космачі. Вона народилася в Україні, утім якийсь час жила в Росії і лише перший рік навчається на Батьківщині. Каже, що народні ремесла — вражаючі. Найбільше їй сподобалося писати писанки, а прядіння і ткацтво вважає зовсім не складними — у неї виходило! «Тут якась чарівна атмосфера, — каже дівчинка. — Усе по-іншому — краще, цікавіше. Майстри роблять усе з любов’ю, з великим захопленням, їх просто не відірвати від їхньої улюбленої справи».

Є діти, які приїжджають у Космач кілька років поспіль. Інші кажуть: «А ми вже все там бачили». Утім відомо, що навіть одну книгу можна перечитати кілька разів і щоразу — по-новому. «У повторюваності є свій сенс, адже ми кожного року святкуємо Різдво і Великдень, і щоразу у внутрішньому світі, на духовному рівні їх по-новому переживаємо. До того ж, ремесла, з якими ми тут знайомимося, неможливо опанувати, відвідавши майстра лише раз», — розповідає Мирослава Вертюк. Деякі діти кожного року все глибше пірнають у традиційні знання. Скажімо, Софія і Соломія Обертаси, Степан і Софійка Андрущенки деякі ремесла вже опанували, та все одно їм тут цікаво і все хочуть спробувати.

Закон родини

«Важливо занурюватися в таке культурне середовище родиною, коли дитина ділить свої емоції з батьками», — переконана співорганізатор Родинного центру «Мамаї» Мирослава Вертюк. Цьогоріч на канікули в Космач приїхали близько 20 родин, деякі з них — у повному складі. І татусі, і матусі поряд iз малечею й підлітками опановували народні ремесла і милувалися карпатськими краєвидами. Водночас діти «сканували» ставлення гуцулів до рідного дому і власної родини і, вочевидь, робили для себе висновки.

«У Центральній Україні відчувається комплекс меншовартості, у людей там мрія — вирватися з села кудись у місто. А тут люди їдуть на заробітки в Угорщину, Чехію, привозять гроші додому і будуються в рідному селі, — розповідає фольклористка Анастасія Панкова. — Тому в Карпатах — живі села. Люди тут побожні, і це їх гуртує. Вони живуть за законами громади. Родини великі, і всі один одному допомагають». Діти згадують, як у хлопця, що підвозив їх кіньми до музею в далекому присілку, зламався віз. Дзвінок по мобільному — і за кілька хвилин йому доправили колесо і допомогли поладнати воза. Хлопець запевнив, що його родина завжди за нього стоятиме. Діти у відповідь захоплено розповіли про пані Ганну, у якої 36 внуків і вже 17 правнуків. А він: «О, та я ж її внук!».

Традиційно, в час «космацьких канікул», Мирослава веде школярів до пані Марії, яка все життя вбирала молодих до шлюбу, сама плела вінки і заплітала косиці. У неї — понад 30 онуків. «Гармонійність людини забезпечує благополуччя роду, — каже педагог. — Ми звертаємо на це увагу дітей».

А вчителька Людмила Лівінська вважає, що її вихованці відчули під час подорожі цінність і значимість родини. Адже коли мами і тата поруч немає, потрібно самостійно приймати рішення, вчитися викорінювати в собі лінощі і впертість, виховувати повагу і любов до навколишнього світу. Пані Людмила згадує, що в перші дні великою проблемою було невміння дітей спілкуватися між собою. Збагнула: метод спілкування «цивілізованих» дітей — телефонний. І ось, два-три дні живої розмови — і діти змогли порозумітися і навіть заговорили на незвичні теми: Божі заповіді, добро і зло, радість і сум. «Я зрозуміла, що пробудити Світло в людському серці, особливо в дитячому, можливо лише через Любов, — каже вчителька. — Благодатний вплив природи, людей, позитивні емоції від майстерень, захоплюючі походи змінили і моє ставлення до вихованців. Приємно відчувати, що для них я тепер — друг».

ДОВІДКА «УМ»

Школу традиційного народного мистецтва імені Василя Могура з 2000 року зініціював у Космачі відомий фольклорист, професор кафедри фольклору Рівненського гуманітарного університету Богдан Яремко. Він став возити в Космач студентів-етномузикологів і фольклористів з України і Польщі. Ця «осіння школа» отримала ім’я Василя Могура (Грималюка) — віртуозного скрипаля, якого добре знали в колишньому СРСР, навіть фірма «Мелодія» випустила його платівку. Він грав також на сопілці, дуді, трубі та інших інструментах і навчив самобутньої гри багатьох музикантів. Грав на весіллях, хрестинах, вечірках, толоках. Музична школа в Космачі також має ім’я Василя Могура і надає можливість дітям вчитися в народній традиції, переймати гру від тутешніх музикантів.

У 2002 році до Космача на запрошення Яремка приїхали члени «Всеукраїнської асоціації молодих дослідників фольклору» на чолі з відомим фольклористом, керівником гурту «Божичі» Іллею Фетисовим. Асоціація підхопила ідею Школи традиційного народного мистецтва і відтоді щорічно восени її організовувала. Члени Всеукраїнської асоціації молодих дослідників фольклору, тобто студенти-фольклористи, етнологи, музикознавці, учасники молодіжних фольклорних гуртів з усієї України приїздили на тиждень до Космача, селилися по хатах, і селяни навчали їх різноманітних народних промислів, гри на музичних інструментах і народного співу.

Ілля Фетисов написав проект на фінансування «школи», і Міністерство культури відгукнулося: з 2002 по 2007 роки проїзд, проживання й харчування учасників оплачувала держава. Для учасників усе було безплатно. І майстрам була винагорода. Був час, коли до Космача приїжджали до 120 студентів-фольклористів. Перед тим за тиждень у Космач прибувала волонтерська група, домовлялася з майстрами, складала розклад кожній групі. Кожній групі надавали провідника, який у «школi» опікувався її членами. У 2006-му Міністерство України у справах сім’ї, молоді та спорту визнало цю школу найкращим проектом року у галузі національно-патріотичного виховання молоді. Потім фінансування зменшилося, а Міністерство дуже ускладнило звітність. У Іллі Фетисова з тих років збереглися величезні папки звітів, де підклеєні всі чеки, білети, документи про відрядження з печатками — купа часу і сил. Врешті, були створені умови, щоб молоді фольклористи відмовилися від державного фінансування. Наразі «школа» існує за кошт учасників.

 

ВАРТО ЗНАТИ

Космач — село Косівського району Івано-Франківської області. Воно вважається найбільшим в Україні і одне з найбільших у Європі. Тут унікальний клімат: навіть якщо навкруги хмари й дощі, тут тепло і сонячно. Село складається з 32 присілків, обмежених річками. Офіційна дата заснування — 1412 рік, утім є дані про стародавнє поселення тут з часів Київської Русі. Науковці знаходять на вершинах гір язичницькі капища.

Нині в Космачі близько 6000 мешканців. Народні ремесла і промисли добре збереглися завдяки цікавій історії з цісарем Францом-Йосифом. Цісарю настільки сподобалися космацькі вишивки, музика й обряди, що він звільнив Космач від податків. Старі люди згадують, що його портрет свого часу ставили поряд з образами на покуті. Відомо, що в Космачі загинув Олекса Довбуш, тут є його музей. Тут працювали відомі фольклористи й етнологи — Філарет Колесса, Володимир Шухевич (дід головнокомандувача УПА Романа Шухевича). У 1930-х знаменитий художник Олекса Новаківський відкрив свою школу малярства, куди постійно приїжджали художники, малювали тутешні краєвиди. У Космачі народився отець Омелян Ковч, який у роки ІІ Світової війни заступився за євреїв і був за це знищений у концтаборі Майданек 1944 року. Католицька церква визнала його блаженним.

Тутешнє населення дуже опиралося радянській владі. У 1940-х тут була проголошена Космацька республіка, яку охороняла Українська повстанська армія. Радянські війська довго не могли взяти Космач. У 1970—80-ті село стало «постачальником сувенірів», скажімо, вирізьблені тут орли були чи не в кожній радянській квартирі.