Війна і Банкова: чи здатна Зе-влада віддати гроші на ЗСУ?

20.12.2023
Війна і Банкова: чи здатна Зе-влада віддати гроші на ЗСУ?

Не українська протитанкова зброя NLAW на службі в українських захисників.

Понад 120 міст України щосуботи виходять на мітинги «Гроші на ЗСУ».

 

За інформацією громадської активістки Марії Барабаш, це понад 50 тисяч українців.


Основний меседж владі всіх рівнів: нам не потрібні бруківки, стадіони, недолугі телесеріали за мільярди гривень, а нам потрібні дрони, пікапи та інше воєнне спорядження і зброя для ЗСУ.


Трагічна історія ОТГ на Закарпатті вже показала, що в разі, коли влада відірвана від реальності, реакція людей може бути радикальною і з трагічними наслідками.


А у нас на владних щаблях продовжується збагачення та відмивання грошей. От і свіжий скандал в Україні довкола телешоу Олени Кравець, на яке було виділено 27 мільйонів гривень, — з розряду дражливих.

 

Ці гроші, як зазначила Марія Барабаш, ще не перераховані, але вони точно призначені для програми Олени Кравець «Тихий вечір» на телеканалі «Дом».

 

До речі, цей телеканал також фінансується з державного бюджету. Тож остання мітингова субота була присвячена саме шоу куми президента Володимира Зеленського — Олени Кравець.

Знайти стратегічний компас

Отже, чи бачить Банкова вихід із війни? І чи зрозуміли, чи осмислили президент і уряд нинішню ситуацію в економічній царині як точку неповернення?

 

Адже питання створення власної промислової бази в умовах майже ідеальних можливостей — у порівнянні не лише з Англією Другої світової війни, а й зі США, — досі на старті.


Для того, щоб нарешті стався в Україні індустріальний стрибок, що дозволить усе більше брати відповідальність за воєнну міць на себе, треба зробити найважче і майже неможливе — зламати стереотип управління країною як безкінечний креатив і політичну драматургію.


Владу необхідно перетворити на мозковий центр, на носіїв прагматичного професіоналізму та математичних знань для точного вивірення і подолання викликів війни. Як на внутрішньому, так і на зовнішньому напрямках.

 

Якщо подивитись на поточну ситуацію прагматично, з погляду простої арифметики, цифр, бюджетів агресора і жертви, за якою стоїть ресурсна сила об’єднаного Заходу, то виходить, що росія продовжує нарощувати воєнну міць.


Воєнний бюджет України наступного року становитиме 22%. Це 1,7 трильйона гривень, або 46 млрд доларів (44 млрд євро), що становить майже 50% дохідної частини бюджету.


А росія наступного року збільшує воєнні витрати майже на 80% — до 10,8 трильйона рублів (112,3 млрд доларів), плануючи зростання ВВП — 6%. Це майже удвічі більше, ніж цьогоріч.


При загальних доходах 46 млрд євро, витратах 87 млрд євро з дефіцитом 41 млрд євро уряд України заклав у бюджеті запозичення не менше 43 млрд євро. І все це на тлі взятого, напевне, зі стелі оптимістичного прогнозу зростання ВВП — 4,6% та інфляції — 9,7%.


До речі, в Другу світову війну воєнні витрати основних її учасників були понад 40-44% ВВП.


Путін щодня витрачає на війну 300 млн доларів. Розвідка США поінформувала, що з накопиченим ефектом витрати на війну москви наступного року значно перевищать 200 млрд доларів.

 

Україні ж необхідно ефективніше працювати з союзниками в площині нарощення санкційного тиску на економіку агресора.


Це робити вочевидь буде все важче через причини, котрі важко ідентифікувати, бо всі вони так чи інакше пов’язані не лише з росією, а й із недолугою міжнародною політикою Банкової.


Навіть найстійкіший санкційний пакет вартістю понад 5 млрд доларів має слабкі шанси бути прийнятим у цьому році через блокування його Угорщиною.


Тому росія впевнено планує збільшити дохідність бюджету на 29%, де значну частину становитимуть вигоди від нафти й газу.

 

Загалом доходи від цього прибуткового джерела планують збільшити на 25%, тобто до 11,5 трильйона рублів. І це ще більше прямих витрат на війну.

 

А дефіцит бюджету московії закладений усього на рівні 0,9% ВВП. І це при 17,5 тисячах законних санкцій?! А ще ж є закрита частина воєнного бюджету, яка може становити 27-29%.


Західні аналітики вже назвали цей бюджет «фінансуванням вічної війни із Заходом». Із незначними похибками ці плани підтверджують і МВФ, і великі рейтингові агентства.


Незважаючи на війну, путін планує успішний розвиток. Якщо Захід не змінить компліментарної стратегії, долар не коштуватиме 150-170 рублів, інфляція не вирветься за 10-15%, а ціна на нафту не падатиме, а зростатиме, то кремлівському диктатору це вдасться.


А Київ, наразі інклюзивно, просуває одночасно дві конфліктні між собою стратегії: наступальні дії ЗСУ та формулу миру, виголошену президентом Зеленським. З якої для неясних компромісів з лідерами глобального Півдня й Африки зникли половина з 10 пунктів. Три саміти з ними під головуванням канцлера ОП Зеленського — Єрмака — ні до чого не привели.

Де зброя?

А що ж у нас зі зброєю? Україна, на жаль, виробляє зброю в дуже обмежених обсягах: за кордоном із партнерами або на основі точкових проєктів усередині держави, або за рахунок волонтерів та ентузіастів.


Аналітик Carnegie Endow-ment­­­­­ for International Peace Майкл Кофман дослідив загрозу снарядного голоду в умовах інтенсивної артилерійської війни. Влітку ЗСУ випускали 220-240 тисяч великих артснарядів на місяць, зараз — 80-90 тисяч. США і ЄС щомісяця виробляють 28 і 25 тисяч снарядів відповідно.


Та й Німеччина «порадувала» своїм бажанням продати Чехії, Литві, Швеції й Нідерландам 123 основні бойові танки «Леопард-2А8».


Американський офіцер, завідувач кафедри стратегічних досліджень Першинга в Центрі аналізу європейської політики Бен Ходжес в інтерв’ю виданню ERR вщент розкритикував союзників, а особливо США, що їхня допомога достатня тільки для виживання, але не для перемоги.


Водночас відсутність стратегічної визначеності оточення президента Зеленського, ставка на піар-радників, помічників без досвіду антикризових практик і знань воєнної економіки заблокували розробку навчальної стратегії економічного виживання в умовах війни.

 

Спроба непомірної фіскалізації бізнесу, його жорсткого адміністрування, посилення податкових перевірок з метою вилучення ресурсів, втрата державою функції використання її можливостей для розширення інвестицій, збільшення кількості робочих місць і гарантування результатів виробництва найближчим часом може загнати в кут українську економіку.


Тобто питання переходу на воєнно-стратегічний сценарій національної економіки повинно набути найважливішої мети як основи виживання, збереження Української держави.


І центральне завдання — відновлення військово-промислового комплексу, тобто сукупності науки, виробництва та випробування зброї, амуніції, боєприпасів. Усього того, що ми можемо виготовити в Україні для ЗСУ.


Адже зовсім недавно, попри значні втрати, Україна була другою після росії у питанні військово-промислового комплексу СРСР — 17%. Це 2 тис. підприємств і організацій із 700 тисячами працівників.


У 2012 році, за оцінками SIPRI, Україна займала 12-ту позицію в ніші експорту озброєнь з часткою у світі 1,3%. Основними покупцями були Китай, росія і Таїланд — 27, 23 і 14% відповідно.


Тільки в 2016 році ми продали бронетехніки на 196 млн і ракет на 19 млн. А вже тривала війна з росією. Однак Укроборонпром у тому ж 2016 році продав дефіцитної воєнної зброї на 756 млн доларів.

 

У 2018 році воєнну продукцію випускали 447 підприємств: 27 авіабудівних і ремонтних, 8 кораблебудівних, 17 виробників ППО, РЛС і зв’язку, 25 — бронетехніки й спеціальних машин, 17 — ракетно-артилерійських систем і боєприпасів, 5 — стрілецької зброї та ще 27 спеціалізованих конструкторських центрів та заводів.

Міжнародно-політичні манси

Останній візит Зеленського до США, що було подано як неоголошений, усе ж схожий на заплановану спонтанність. Бо в Джо Байдена апріорі не могли не розуміти, що Конгрес не підтримає пакетну допомогу Україні.


І тоді президент Володимир Зеленський миттєво прибув до Америки. Мовляв, «рятівник» зараз усе вирішить. Одразу ж Байден заявив про новий пакет допомоги — на 200 млрд доларів.


Усе виглядає так, що один одному вирішили попідтягувати рейтингові штани. Однак республіканці знову все поламали.


А про 5 мільярдів доларів, про котрі ми постійно згадуємо і котрі могли б піти від Байдена в Україну напряму, без дозволу безсовісних сенаторів, усі продовжують мовчати.


Офіційно зазначалось, що Білий дім активізує взаємодію з американськими законодавцями, які намагаються укласти двопартійну угоду, що забезпечила б військову допомогу Україні та Ізраїлю за одночасного посилення безпеки кордонів США.


Як відомо, республіканська партія у Сенаті готова підтримати фінансування оборонних потреб України, але після того, як демократи погодяться на заходи щодо захисту південного кордону США з Мексикою.


Водночас у президентському твіттері з’явилася інформація, що під час зустрічі з керівниками десяти ключових оборонних компаній США Зеленський запропонував створити в Україні європейський оборонний хаб.


Але напередодні у США було анонсовано дводенну українсько-американську конференцію зі спільного виробництва зброї.У пресрелізі зазначалось, що європейські компанії теж готові прийти в Україну.

 

Якщо ми зможемо довести, що подолали корупцію, здатні надійно працювати в умовах ризиків війни і уряд спроможний побудувати прозору для союзників і ефективну для інвесторів стратегію воєнної економіки.


Звісно, опорою мають стати українські власні фінансові, організаційні та інтелектуальні можливості. Напевно, це і є основним ключем до перемоги в умовах, коли російське ВПК працює в три зміни.


Якщо президенту Зеленському це вдасться, то у Заходу не залишиться жодних шансів відмовити Україні.


Світ зараз перебуває на етапі зміни економічних циклів. У глобальній економіці відбувається розширення інтенсивного виробництва зброї.

 

А за тривалої агресії росії перехід її на воєнні рейки, продаж зброї та технологій терористичним і нестабільним режимам можуть суттєво вплинути на цю зміну структури світової економіки.


Отже, ні нова ідеологія мобілізації, ні плани спільно з союзниками розвивати оборонні індустрії оптимізму не додають.

 

Хоча б тому, що союзники України не поспішають, залишаючи найбільш вразливу проблему воєнного виживання України відкритою. Як і багато інших половинчастих, четвертинних та ще більш слабких рішень з боку США та ЄС щодо припинення агресії путіна.