Вояки з гітарами

19.12.2013

Для тих, хто не сприймає фольклор у чистому вигляді, музиканти подають етномузику у сучасних обробках. Буває, слухаєш якусь рок–ватагу з роззявленим ротом від захоплення, і навіть не підозрюєш, що цю пісню музиканти привезли з експедиції з Полтавщини чи Карпат. Професійні фольклористи не завжди схвалюють такий формат подачі етно. Кажуть, що пісня, як і молитва, сакральна, на неї не можна піднімати руку, чи то пак голосу.

А деякі знавці фольку, навпаки, співають дифірамби молодняку, який взявся освіжити давно забуте старе. Ось, наприклад, фольклористка, керівник дитячого гурту «Дай Боже» Ольга Мельник тішиться, коли на сцену в нічних клубах виходять молоді люди у прекрасних строях і виконують етномузику у власній роковій чи джазовій обробці. Свого часу Ольга Мельник до народного співу, традицій та обрядів привчала і рідну дочку Соломію, яка сьогодні є учасницею жіночого фрік–кабаре гурту Dakh Daughters (Дах Дотерс). Загримовані до невпізнання «Дахові Доні» хоч і створили по–справжньому новий, оригінальний, театрально–музичний проект на теренах України, та все–таки кілька їхніх композицій тримається на фольклорних текстах. Напевне, це і є однією з причин, чому дівчата так швидко стали популярними на батьківщині, а згодом за кордоном. Та їхня зіркова кар’єра, швидше, виняток. Бо зазвичай музикантів, які працюють з етно, помічають на Заході, запрошують iз концертами та на фестивалі, а потім уже і в рідному краї починають визнавати. Та хай там як, кар’єрі музиканта фольклор ніколи не заважає, а навпаки, допомагає бути почутими та належно оціненими. Така доля спіткала київську ватагу «ТаРУТА».

Етнорок гурт «ТаРУТА» трансформувалася з етноформації «Гуртоправці» та сольних акустичних виступів Євгена Романенка на прізвисько «Їжак». Спочатку музикантам було дуже важко потрапити з концертами не тiльки у великі зали, а й у звичайні клуби. Їх завжди запитували: «Хто ви такі?», «Де крутять ваші пісні?» І що їм на це було відповісти, коли й справді в Україні донедавна єдиною можливістю виступити перед публікою були етнофестивалі на зразок «Країни мрій». Але поволі «ТаРУТА» набрала обертів. Музикантів, які вийшли з етносередовища, почали запрошувати на джазфестивалі в Крим та різні арт–паби. І це все стало реальним після того, як «Та­РУТА» підкорила не одну сотню слухачів у Польщі та Литві авторськими піснями Євгена Романенка, які музиканти накладають на автентичні мелодії Київщини, Полісся та Полтавщини.

Та змінювати формат гурту Романенко не збирається, бо впевнений, що на чужому матеріалі далеко не заїдеш. «Американський ритм–енд–блюз нехай залишається американцям, а ми мусимо показувати всьому світові й самим українцям багатогранність нашої культури», — каже музикант. Та й він не одразу став такий розумний. Спершу теж грішив у різних стилях і напрямах. А потім знайомство з керівником «Гуртоправців» Іриною Клименко кардинально змінило все сприйняття світу. «Я почав їздити в етнографічні експедиції у пошуках старовинного пісенного матеріалу, почав опановувати українську автентичну манеру виконання і зрозумів: усе, що я до того робив, узагалі не варте уваги!» — наголошує ватажок «ТаРУТИ».

Так iз легкої руки керівника «Гуртоправців» Євген Романенко разом із дружиною Оленою, Олександрою Тарасевич та Мар’яною Мархель створили власний колектив «ТаРУТА». На сьогодні у складі етнорок–фундації — 9 музикантів. Вони всі й донині професійно займаються етномузикологією, бо переконані, що «ТаРУТА» — це можливість донести українську автентику до більшої кількості слухачів.

І як би не було важко, особливо у фінансовому плані, Євген Романенко обіцяє не зійти з обраного шляху етномузики. «У сучасній Україні українські музиканти — це вояки. Тільки замість багнетів у них у руках скрипки і сопілки. Ми відвойовуємо в Україні українську музику для українців, — розмірковує музикант. — Найбільший курйоз у тому, що в сусідніх європейських країнах національний музичний продукт є інтелектуальним скарбом держави, а в нас — найбільше випробування для музикантів–українців».

ЕТНОМУЗИКУ В КОЖНУ ХАТУ

До слова, художній керівник «ТаРути» Олена Романенко, як і Валерій Гладунець iз «Бурсою фольклору», навчає автентичного співу. Щосуботи з 15:00 до 17:00 вона запрошує охочих до фольку до «Студії автентичного співу» при «КЛУБІ Козацької лицарської школи» (м. Академмістечко, вул. Ірпінська, 76). «Наше завдання — донести етномузику, автентичний спів та народні традиції до великого кола слухачів», — додає чоловік Олени.

Євген усіляко підтримує дружину з її «Студією автентичного співу» та, на його думку, фольклор можна зробити популярним, лише експериментуючи з різними музичними стилями. Другий альбом «ТаРУТИ» Ethnolab, який нещодавно вийшов у світ, — цьому доказ.

  • Знайти «скриньку», де захована ваша пісня

    Усе життя я соромилась співати. І на те були всі підстави: відчувала, що неправильно відтворюю мелодію, голос здавався якимсь «глухим», нецікавим. Але парадокс у тому, що з дитинства саме спів надзвичайно вабив мене: весь вільний час я слухала музику. Можливо, та любов передалася від тата. Він самостійно вивчився грі на декількох народних інструментах, завжди натхненно співав у колі друзів. >>

  • Гімн як літургія, марш і романтика

    Ось уже півтора місяця найпопулярнішим музичним хітом в Україні є Державний Гімн. Ще ніколи не звучав він так часто і так масово. Його виконанням були позначені трагічні передранкові години 30 листопада та драматична ніч 11 грудня. Він палко лунав із вуст кожного, хто приходив на Майдан. З ним зустрічали Новий рік півмільйона українців. >>

  • Паливо революції

    Раніше, ще до середини грудня, на Майдані раніше суворо дотримувалися традиції щогодини співати «Ще не вмерла». Чоловіки знімали шапки і разом із жінками прикладали руки до серця, виконуючи Гімн України. Новий закон Майдану всім настільки сподобався, що заради виконання Гімну переривалася будь–яка робота, розмова, дискусія. >>

  • Ведмідь на вухо наступив, та співати будеш

    У Японії, коли дитина йде до школи, вона знає 300 народних пісень. В Україні навіть не кожен студент може підтримати своїм голосом співочу компанію. У школах на «народознавство», де б мали вчити звичаї та обрядові пісні, виділяється одна година на тиждень, і то не всі вчителі ставлять перед собою мету розспівати молоде покоління. >>

  • «Вопіющі» 26 років

    Здається, лише ці корифеї українського рок–панку знають, що таке справжні «танці». У далекому 1987 році квартет молодих зухвалих хлопців уперше вийшов на фестивальну сцену Київського року–клубу і зіграв так, неначе знав, що на наступну чверть століття місце легенд українського року вже їм забезпечено. >>

  • Легкість життя в імпровізації

    24—26 листопада на батьківщині поета Богдана–Ігоря Антонича, у лемківському селі Новиця, що розташоване у Малопольському воєводстві Польщі, стартує тринадцятий українсько–польський джазовий фестиваль Jazz Bez. У сільському Будинку культури Новиці в оточенні митців, журналістів та селян виступить японська формація JIKU55 і відомий польський проект GRAAL, який змішуватиме джаз із балканськими ритмами. >>