Минулими вихідними стало відомо: президент Росії Володимир Путін дав спецдоручення розглянути питання самостійної модернізації літаків «Антонова» без узгодження з розробником. Строк, аби виконати і доповісти йому, ВВП дав не такий уже й великий — до 1 серпня 2013 року. Подібна заява — це черговий «дзвіночок», який лунає з Москви на адресу українського авіабудування. Раніше, нагадаємо, росіяни вчергове відмовилися від ідеї брати на озброєння своїх військово–повітряних сил наш Ан–70.
Наприкінці ж минулого місяця концерн «Антонов» передав росіянам право інтелектуальної власності на свій турбогвинтовий регіональний літак Ан–140. Ціна контракту не розголошується, але, за оцінками експертів, може становити кілька сотень мільйонів доларів. Права ж на гордість вітчизняного літакобудування тепер отримав самарський авіазавод «Авіакор». Як відомо, «стосороковий» у транспортній комплектації купує російське міністерство оборони. Тож, контракт із ДП «Антонов» дозволить російським військовим купувати літаки не в українського виробника, а у власного.
«Річ у тім, що в Росії розвинулася нав’язлива ідея отримати документацію та рівні інтелектуальні права на спільні з Україною авіаційні проекти», — коментує «самарську капітуляцію» директор Центру досліджень армії, конверсії і роззброєння Валентин Бадрак. За його словами, також рівні інтелектуальні права російської сторони зафіксовані і на Ан–70. Той самий, про який так зневажливо відгукувалося російське військове керівництво. Тепер же Москва має намір самостійно зайнятися продовженням ресурсу, технічним обслуговуванням і модернізацією всіх літаків «Антонова», які виробляють і літають у Російській Федерації. А це Ан–140, Ан–148, Ан–158, Ан–124 і застарілі — Ан–24 і Ан–26.
Для українського виробника така ситуація, за словами експертів, — доволі потужний удар. Утiм у своїх бідах «антонівці» винні самі: бо йшли шляхом меншого опору, мислили категоріями часів СРСР й орієнтувалися на бездонний російський ринок збуту. «Ринок літаків Ан майже повністю орієнтується на Російську Федерацію, — підтверджує «УМ» директор Агенції моделювання ситуацій Віталій Бала. — Тим часом керівництво Росії має зовсім інше, відмінне від українського, бачення, за яким принципом має розвиватися їхня авіація».
За словами Бали, у Путіна могли бути дві головні причини прикрити перед українцями свою посадкову смугу. «Перший аспект, — політичний, — каже Бала. — І він, на мою думку, визначальний. Це дуже прозора теза, яка закликає нас іти шляхом приєднанная до Митного союзу, а аргументи, якими користується російське керівництво, ми вже неодноразово чули під час «молочних», «м’ясних», «трубних» воєн». Другий аспект — суто економічний: Росія, як і будь–яка країна, прагне зменшити власну залежність від країн–постачальників». Особливо коли йдеться про такі делікатні товари, як техніка, що використовується в оборонному відомстві.
Шляхи виходу із ситуації для ДП «Антонов» — традиційні. Вони змушені зайнятися пошуком нових ринків збуту. «Нині йдеться не про вселенську змову, а про звичайну конкурентну боротьбу, — наголошує Бала. — І такі події можуть стати каталізатором для розвитку і зміцнення вітчизняного авіабудування. Виробник буде змушений поліпшувати характеристики своїх літаків, активно брати участь у виставках — і тоді успіх прийде. Потенційно наші літаки можуть бути цікавими для Китаю, країн Африки і Латинської Америки».