Зустріла якось свою давню приятельку, цікавлюся, як справи. «Та от, перевела сина в іншу школу. Не знайшов спільної мови з однокласниками...». Вітю я знаю як скромного та тихого хлопчика, відмінника. Що ж сталося? П’ятеро йолопів із класу зробили хлопця об’єктом знущань. Почалося все ще в молодших класах, спочатку над Вітею кепкували, потім почастішали різноманітні капості — то портфель заховають, то зошита порвуть, а якось навіть куртку в роздягальні порізали. Звертання до вчителів і директора результатів не дали — однокласники стали обережніші, все робили потай, тож спіймати на гарячому кривдників не вдавалося... Ця історія пригадалася під час прес–конференції «Дідівщина в школі», де фахівці розповіли, якою є ситуація з насильством у наших навчальних закладах і як із цим боротися.
Коли дражнять або ігнорують
За словами Любові Найдьонової, заступника директора Інституту соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України, проблема цькування дитини однолітками в українських школах сьогодні набуває особливої гостроти. Це поняття охоплює не тільки фізичне насильство, а й психологічне (обзивають, дражнять). Або ж дитину просто ігнорують — не беруть до своїх ігор, не залучають до позакласного життя. В європейських країнах навіть існують цілі програми, які запобігають цьому явищу. Тому там, згідно з опитуваннями, досвід жертви цькування мають 14,1—15,9 відсотка дітей, тоді як в Україні цей показник удвічі більший! Такі дані були отримані під час опитування в чотирьох школах Києва. За його результатами, лише 44 відсотки підлітків відповіли, що не мають власного досвіду перебування в таких ситуаціях, і майже стільки ж (43%) сказали, що мають досвід цькувальника, а 13,4% — організатора цькування.
«Для дитини, яку постійно в школі цькують, це може мати негативні наслідки, — каже Любов Найдьонова. — У першу чергу — для здоров’я. Жертва цькування живе в хронічному стресі, вона погано спить, їсть, постійно пригнічена, гірше вчиться. Окрім того, це призводить до викривлення її соціального розвитку — в ситуації цькування дитина втрачає можливість нормально будувати стосунки з іншими людьми і розвивати свої соціальні навички: комунікації, вплив, лідерські здібності. Це призводить до того, що нерідко людина, яку цькували у школі, приходить на роботу і стає об’єктом цькування у колективі. Окрім того, ця ситуація шкідлива і для переслідувача, і для тих, хто спостерігає за цим, — вони звикають до того, що насильство — це норма». Але найстрашніше, що цькування може підштовхнути жертву навіть до суїциду. Власне, за кордоном програми запобігання шкільному насильству й були розроблені після того, як четверо підлітків у 80–х роках один за одним вчинили самогубство через те, що їх гнобили однолітки.
Цькують уже в 5—6 років
Фахівці зазначають, що цькування у м’яких формах є навіть нормою для дитячих колективів. Адже діти експериментують із тим, що можна, а чого ні. І от ці м’які форми вчителю важливо вчасно помітити і відрегулювати, а не пускати на самоплив. Інакше це стане для дітей вказівкою — так і робіть. «Ключова фігура в цій ситуації — вчитель. Саме він має припинити кепкування й насмішки однолітків над іншою дитиною, — каже голова Комітету сприяння захисту прав дитини Наталія Максимова. — Варто пам’ятати, що ці явища віддзеркалюють те, що є нормою в суспільстві. Якщо в державі існує «правда сили», то автоматично й інші інституції починають так розвиватися, зокрема, й школа».
Любов Найдьонова додає, що це ганебне явище притаманне дітям вже з 5—6 років, а загострюється проблема в підлітковому віці. Тому ще змалку варто займатися профілактикою: налаштовувати дітей на дружні стосунки, розвивати небайдужість до цих ситуацій. Адже часто трапляється так, що жертва з певних причин не може поскаржитися дорослим, тоді інші учні мають повідомити вчителя про те, що відбувається в класі. Або ж якщо клас стане горою за того, кого цькують один–двоє однокласників, то кривдники без підтримки швидко втратять інтерес до цього процесу.
Наразі фахівці працюють і над програмою, яка запобігатиме насильству в школі. А поки що в 82 школах дев’яти регіонів України впроваджено експериментальний курс для старшокласників під назвою «Медіакультура». «Проблема цькування в школі певним чином пов’язана з медіа. Тому що ті стосунки, які складаються в середовищі підлітків, часто скопійовані з аудіо–візуальних джерел, — каже Любов Найдьонова. — Прооаналізуймо, які серіали дивляться наші діти. Це «Вороніни», «Щасливі разом», «Універ». Саме з них вони переносять в реальний світ моделі поведінки». Тому курс «Медіакультура» й покликаний готувати дитину до правильного сприйняття інформаційного простору, вчитися встановлювати фільтри на побачене.
* * *
...Готуючи цей матеріал, я зателефонувала своїй приятельці і поцікавилася, як справи у Віті: «У новій школі син ожив. Клас його прийняв, з’явилися друзі, він один із найуспішніших учнів у класі, тож його поважають. Де й поділася його тихість і затурканість! Про колишню школу й згадувати не хоче. До речі, один із його кривдників уже «сидить» у колонії для неповнолітніх. Шкодую, що не перевела його в цю школу раніше. Але ж син довго не зізнавався, що його кривдять однокласники».
Як помітити і що робити
Діти не завжди розповідають батькам про те, що їх у школі ображають. Але діагностувати, що дитину в школі цькують, неважко. Отже, наголошують фахівці, батьків мають насторожити такі ознаки:
— дитина приходить зі школи з порваними, пошкодженими речами, або часто їх губить;
— має на тілі подряпини або синці;
— дитина пригнічена, не хоче йти до школи, придумує неіснуючі хвороби, щоб залишитися вдома;
— коли йде до школи, то обирає нелогічно довгий шлях.
Коли батьки дізналися, що їхня дитина є жертвою цькування, слід поговорити з класним керівником, директором школи, побувати на позакласній годині й поговорити з самими кривдниками чи їхніми батьками. Якщо це не допомогло, слід подумати про переведення дитини в іншу школу. Але це — крайній крок. Бо не завжди він стовідсотково вирішить проблему: дитині, яку цькували, притаманна поведінка жертви, тож вона і на новому місці може провокувати відповідне ставлення до себе. Тому для такої дитини буде корисною консультація психолога.