Зла Мавка - сила: ненасильницький спротив українців показують у мистецькому проєкті
Так уже склалося історично, що український спротив завжди вигадливий і яскравий, мистецький, символічний, сатиричний, зухвалий. >>
Панно з мозаїки у будівлі ДСНС на ВДНГ. (Фото: Evgeny Mushkin/Facebook)
У Києві на території Національного комплексу «Експоцентр України» (ВДНГ) розташована будівля №26, яка належить Державній службі України з надзвичайних ситуацій.
Інтер’єр з 1977 року прикрашало панно, на якому зображено, як вогнеборці ліквідовують пожежу.Картину знищили 26 червня 2023 року під час ремонтник робіт.
Як інформує УМ, про це розповів засновник проєкту Ukrainian Modernism Дмитро Соловйову Інстаграмі.
Картина-мозаїка, як зазначає Соловйов, була унікальною частиною культурної спадщини радянської історії України.
«Черговий злочин проти української культури скоїли в Києві — на цей раз ДСНС та керівництво ВДНГ. Мозаїка оспівувала героїзм пожежників, які щоденно ризикують своїм життям, рятуючи інших. Динамічність композиції вражає, але цю красу розбили молотками. Багатомісячну працю українського художника знищили за пару хвилин. Винні мають бути покарані. Привіт МКІП, яке вже котрий рік ігнорує мої прохання облікувати всі монументальні твори країни», — розповів активіст у Facebook.
Цінність мозаїки в коментарях до допису Соловйова підтвердив і голова Українського інституту національної пам’яті Антон Дробович.
«По-перше, взагалі не видно символів тоталітарного режиму; по-друге, мозаїка навіть для непідготовленого ока виглядає твором мистецтва. Рідко коли цим матеріалом художник досягає такого динамізму», — пояснив експерт.
У Держслужбі з надзвичайних ситуацій про причини знищення нічого не сказали, але запевнили, що полотно відновлять і зроблять його українізованим.
Генеральний директор ВДНГ Євгеній Мушкін підтвердив, що панно було культурною спадщиною. З 1991 року будівля повністю належить ДСНС, і саме вони відповідають за її збереження. Він додав, що ініціював обговорення з командою Експоцентру стосовно запобігання подальшої руйнації культурної спадщини.
«На жаль, цей павільйон та панно не мали статусу об’єкта культурної спадщини, тому задіяти норми закону щодо виконавців демонтажних робіт МКІП не може. Фіксування спадщини і вчасне реагування на її збереження — необхідність для кожної свідомої установи, бізнесу та громадян загалом. Деталі щодо подальшої долі мозаїки будуть повідомлені згодом», — кажуть у Міністерстві культури та інформаційної політики (МКІП).
Зазначимо, що у робіт відомого вуличного художника Бенксі, які він намалював під час візиту в Україну, також немає статусу спадщини. Однак це не завадило Мінкульту взяти участь у їх збереженні. Так, за словами очільника відомства Олександра Ткаченка, МКІП і органи місцевої влади Київщини спільно розглядають два основні варіанти: консервування чи передача музею.
Як повідомляла УМ, унікальні мозаїчні панно Алли Горської зруйновані внаслідок обстрілів російськими військами у тимчасово захопленому Маріуполі.
Так уже склалося історично, що український спротив завжди вигадливий і яскравий, мистецький, символічний, сатиричний, зухвалий. >>
У Великій лаврській дзвіниці Києво-Печерської лаври відкрилась виставка "Ікони на ящиках з-під набоїв". Це проєкт київських художників Соні Атлантової та Олександра Клименка. >>
Український стенд представили на площі Свободи у Таллінні під час святкування Дня Європи 9 травня. >>
Леся Демська-Будзуляк написала книжку біографічних нарисів про розвідників, які у часи визвольних змагань стояли біля створення українських спецслужб. >>
В останній день роботи у Києві знакової виставки «Алла Горська. Боривітер» охочі мали змогу доєднатися до створення своїми руками невеликих мозаїчних робіт, послухавши про розвиток цього виду творчості в Україні з 1960-х років. >>
Нідерландський кларнетист, іспанська скрипалька й американський піаніст, який прихистив сім’ю з Бучі, — все у концертах одного фестивалю >>